fredag, juni 08, 2007

bättre än så här blir det inte

Jag har ingen sådan där notislapp på min dator som Halvar http://halvar.wordpress.com/ beskriver i "Sommarstrategi" och därför vill jag delge er den här kvällen. Påminn mig om den i höst.
Jag sitter på verandan med laptopen i knät. Klädsel: shorts och linne. Klockan är halv tio och det börjar bli svalare men det är fortfarande behagligt varmt. Barfota förstås ;-) Vid mina fötter ligger en andfådd hund som just har avslutat ett bra vallningspass. Han ser ut att uppskatta att stenplattorna på verandan är svala. Han luktar lite dy eftersom han badat i diket men vem har sagt att allt måste vara perfekt - samtidigt?
Katterna jagar insekter på gräsmattan, pigga efter att ha sovit bort en alltför solig dag. Nyss såg jag räven passera nedanför fårhagen, dock utan att visa något intresse för tamboskap. På verandaräcket (inom bekvämt räckhåll) står en skål med popcorn (snart slut) och ett glas rödvin.
Hästarna skymtar mellan björkarna och jag vet att tjurarna fått mockat och halmat och imorse fick de en ny bunt med ensilage. Total tystnad sånär som på teven som står på i vardagsrummet. Jag hör bilarna passera på vägen en kilometer bort.
Syrenerna blommar fortfarande och det luktar sommar (och lite dy...)

Hjälp mig komma ihåg den här kvällen! Hoppas att det blir många fler sådana här fredagskvällar i sommar.
:-) Jag tror det är det här som kallas att vara tillfreds med livet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

SUCK visst e de häääärligt med ljummiga sköna försommar kvällar och så lyrisk du blev då av ett glas rött *L eller är det kanske popcornen *S
Och ett sånt klart bevis på att det är som man ser det.
Du hade ju lika gärna kunnat säga,
"shit, kolla hunden e helt slut efter ett vallpass, och skitig e han ... få nog skrubba honom, suck pust, å de lata katterna drar runt efter insekter, ingen nytta har man av dem, borde nog inte sitta här å dricka vin och trycka in popcorn, inte nyttigt alls ju, tänk om vi bott lite längte bort så vi slapp att höra bil uschlingarna, suck suck" osv.
som sagt, det är som man ser det
;-)
Vad har vi då lärt oss av Ewas lyrik ikväll ....
jo att när det är som värst så går det att vända på det och se det med en positivare syn bara man skaffar sig förmågan att SE det positiva.
Och vad jag eg ville komma till...
när vi tävlar behöver vi lära oss att se positivt på det,
ta känslan från Ewas sommarveranda (jo vi kände den allihop ju) ta med detta lugn, denna frid till tävlingen och känn vad underbart fint och gött det är att äntligen ha lyckats komma till det läget att det går att iaf försöka tävla.
Nått vi strävat efter och det är NU.
Låt det inte skynda igenom för snabbt utan njut av varje moment, varje delmoment och tänk och känn här och nu.
Hmmm hallå tebaks te verkligheten *L
det där var väl väldigt mkt adresserat till nån som ska tävla nu snart och till mig själv som oxå ska tävla snart. Tack Ewa, jag snor din veranda känsla och tar med den.
Ja usch så man blir efter ett glas rött här med ;-)
Kram, Kitty

Ewa sa...

Hihi. Jag hade faktiskt inte tömt det där rödvinsglaset innan jag skrev, själva sommarkvällen kan vara nog så berusande :-)
Ska försöka ta med mig verandan till helgen...