söndag, juni 03, 2007

skithund!

Rubriken syftar märkligt nog på Lillehund - förklaring kommer senare.

Idag har vi varit till Gail och tränat. Det gick sådär. Första rundan var fåren väldigt ystra och springiga och jag gjorde misstaget att bråka om "Ligg i fel läge" så stackars Lillehund fick aldrig någon riktig kontakt med dem. Men det är också en nyttig lärdom - att man ska lyssna ändå. Andra passet var lite bättre, då höll jag honom närmare mig och lade lite mer press och tredje rundan var helt ok. Saktavisslan som vi jobbat med hela vintern var dock som bortblåst från hans hjärna... Hej och hå. Dags att träna på den igen.

På eftermiddagen kom Helen och Manne till oss och tränade. Det såg riktigt fint ut! Zeke fick vara med då också, eftersom de knappast behöver någon vaktmästare. När de var klara släppte jag ut stora gruppen från fållan och så skulle vi ta in träningsfåren där istället. Det gick nästan ;-) Det blev för svårt för hundarna att hålla isär dem. Jag sorterade ut några djur och plockade in dem i fållan och kollade av att Lillehund uppförde sig - han ska ju vara gott-exempel-hund på kursen i morgon :-) Jag tror att det ordnar sig med den saken.
När vi var klara sprang Lillehund bort och lade sig i en vattenpöl men han tyckte tydligen inte att vattnet var tillräckligt svalt så han grävde en lergrop i vattenpölen och sedan lade han sig i den. Och rullade sig omsorgsfullt! Jisses, så han såg ut... och vad han luktade dy... :-( Charmig kille...

1 kommentar:

Anonym sa...

Skithund, det har jag också. Dylukt är det bästa som finns. Hozz har förmågan att efterlikna lukten av en gammal död gädda.

Tack för mailet förresten. Jag ska fixa en blogg till Marie Hedman. Ska vi rigga upp en till Helen och Manne också?