lördag, november 29, 2008

ljuspunkt

till skillnad från de flesta i min bekantskapskrets har jag inte plockat fram adventljusstakarna ännu och när dagen är så grå som idag så behövs en riktig solstråle i livet. När klockan var nästan tre och det höll på att bli ännu mörkare tänkte jag att det behövde hända något.
Vad göra? Jag tog ut Rom till fåren en sväng. Gulleplutt! :-) Det händer saker varje gång han är till fåren och det är i ärlighetens namn inte ofta. Från att ha varit en extremt balanskänslig och vid flankande valp har han nu utvecklats till en slyngel som gärna går med och mot djur från nästan vilken vinkel som helst. Han föser tryggt och med stadiga steg och det är inga problem att hålla tillbaka honom även om fåren rinner iväg - det är häftigt att se hur han känner av när han kommer in i det område där han påverkar djuren igen. Idag har han gjort sina första försök att dela. Jag skapade stor lucka och kallade in honom - första gången tvekade han och kunde inte bestämma sig för om det var ok men andra gången kom han in till mig utan att försöka kontrollera fåren samtidigt. Naturligtvis var jag tvungen att låta honom gå iväg lite med en av grupperna eftersom de stod kvar en bit bort men då blev det svårt...

För en stund sedan blev jag bortbjuden på middag ikväll. Först ska jag förhoppningsvis skicka iväg ett par bagglamm. Den ena flyttar till grannbyn, den andra flyttar till Östersund.

Inga kommentarer: