söndag, november 02, 2008

solskensträning

Idag var det bara sol och glada miner på träningen. Ewa och Tea tränade inte eftersom Ewa är lite krasslig men hon kunde glädja oss med rapporter från deras framgångsrika Norgeresa. Det var jättehärligt att höra henne berätta :-) För er som missat det så blev de norska kelpiemästare förra helgen!
Zeke gick ett annorlunda pass. Kanske inte klockrent (ganska långt därifrån) men med tanke på hur svårt det var så jobbade han riktigt bra. Jag började med att sortera bort tackorna och det har vi nog aldrig gjort förut; gått in i en hage och ställt oss och sorterat :o) Sedan körde vi på de fyra lammen med tackorna stående mitt i hagen så att det var rejält med drag. Zeke drev och drev och ett av lammen testade honom nästan varje gång jag var med och styrde (när han fick styra själv hade han koll på henne men så enkelt skulle det inte vara...)Riktigt nyttig träning blev det!
Majsan var med och körde Rex. Han har svårt för sortering - han förstår inte att han ibland ska plocka tillbaka djur som smiter mot fel flock. Det blir lätt en effektiv återsamling av alla ;-) men de kämpade på och avslutade också med att jobba på bara lammen.
Rom... Fortsätter att förvåna mig. Han har varit hos Ewa en gång och då var han i fållan så han har egentligen aldrig provat hennes får som normalt är både springiga och testar hundar. Idag föste han (hoppsan, nu kan han det också!) dem runt och han styrde upp när de gled i sidled och han tog ut dem ur hörn. Flankerna sitter som en smäck men han överdriver dem allt mer sällan (när han tycker att någonting är svårt så kommer de fram). Han påverkar djur på hyggligt långt håll men är otroligt medveten om det. En enda gång for han in och härjade lite eftersom jag utsatte honom för ett alldeles för svårt läge och vi gjorde ingen stor affär av det utan fortsatte som om ingenting hänt. Det ÄR svårt att komma ihåg att han bara är sju månader...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, blir lite avis. Hade oxå velat varit med. Men som du vet hade jag andra "intressen" för mig.
Kan i alla fall glädja mig åt resultaten från Norge.
Fullt på utgången (!!) och "bara" fyra bort på upptaget.
-Det tar sig, sa han som hade eld i håret ;-)
Heléne

Anonym sa...

Underbara bilder från snön på lisselqvars!
Mhm...vad månne Rom bliva? Det låter riktigt bra det där.

Ha det gott!

PS: förstår att många var besvikna på inställda tävlingen, för snön var väldigt lokalt. Bara någon kilmeter bort var det snötomma fält...