söndag, november 23, 2008

tränat

Idag har träningskamraterna varit här och tränat. Vi saknade Heléne och Ewa J men jag, Christine och Majsan var på hugget och idag var gänget förstärkt med Kristina Sturesdotter.

Vi gjorde det rejält svårt med att ta ut fyra unga tackor som var minst sagt rörliga ;-) Zeke och Rex körde långa fråndrivningar och det var rackarns svårt att lyda på långt håll. Vic, Rom och Mazie provade också med blandade resultat. Efter första rundan fick unghundarna lite enklare uppgifter när vi tog ut ytterligare fyra så att gruppen blev lite lugnare. Då fick vi med en tacka som definitivt hade vaknat på fel sida så hon testade hundarnas tålamod...

Zeke hade som väntat problem med draget och han var riktigt på. Tempoväxlingarna var inget problem men att gå ur draget var svårt.
Rex var allmänt olydig. Naturligtvis var det fåren som lockade fram det - han gick väldigt mycket bättre på större flock.
Vic ville absolut inte ta styrning och hade inte tid att lägga sig :o) Att springa runt, runt var ett bra sätt att ha kontroll tyckte han. Han kommer att behöva lära sig att "tappa djur", så att fåren faktiskt rinner iväg och han kan ligga kvar. Jobbigt idag men väldigt nyttigt.
Rom tyckte att första passet var jobbigt och svårt; han blev lite låg och var väldigt försiktig. På större grupp var han mycket mer bekväm och han började trycka på djuren alldeles väldigt mycket :-) han blev till och med lite tight ibland :-)
Mazie såg jättefin ut. Hade fin kontroll och är lydig även när fåren är i rörelse.
Bud var ute och var vaktmästare. Han var som vanligt fullständigt i sitt esse och skötte sig bra utom när han gjorde en av sina vanliga velodromsvängar alldeles för nära när Rom tränade.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ni har jobbat på bra ser jag.
Synd att vi missade idag Tea hade nog gillat farten på fåren.
Nu får den förbenade förskylningen ge med sig.
Vill ju också träna!!
Ewa o Tea

Anonym sa...

Jösses vad flitiga ni är ;-)
Hur kallt har ni där uppe i norr?
I går kväll var det runt 8 minus när jag rastade MEN vindstilla. Vi är ju mer vana vid att nästan blåsa bort här nere ;-) Aliss hälsar och tackar för stöd och tröstande ord. Snacka om att damen är på G nu ..... En 8 mån bc som måste va still ....
Hur går det för din sjukling?
Ha de gott,
Kitty å flåcken

Anonym sa...

Jag måste få komma till dig och träna någon gång så jag får se lille Rom valla. Jag kan titta på filmen med honom ibland, där var han sagolik. Men han har förstås ändrat sig nu och lärt sig mera. Jag har ju alltid tyckt att Zeke är så söt och gullig men jag tror Rom slår honom.
Tack för korvinformationen/förslagen./Mona

Anonym sa...

Härligt med rapporter!!
Lexa är hur sugen som helst att komma igång igen.
Så sugen att matte lite bävar ;-) Dagens (måndag) väder är inget väder jag vill träna i. Fryser bara jag tittar ut genom fönstret. Hoppas det blir bättre till söndag. För då ska vi vara med!!! / Heléne

Anonym sa...

Jag älskar What are you sinking about?!!! Tack

Kicki