söndag, december 04, 2005

andra advent, julstök?

Vårt julstök har inskränkt sig till att åka på styrelsemöte, träna hund, äta pizza och vila middag ;-) Men igår var mamma hit och hade med sig en kartong med julkakor så det ordnar sig nog ändå :-)
Efter styrelsemötet fick Lillehund och Maries Nellie (och Yngve och Thea) prova på Peters får och goda råd. Thea ser jättefin ut - det ska bli spännade att följa dem i Int klass nästa år. Nellie har inte träffat får på långe, men hon gick riktigt bra. Marie fick "träna attityd-läxan" och den övningen gör nog Nellie gott, när inte Marie behöver bråka så mycket med henne. Marie (som bor lämpligt nära mig) håller på att skaffa ett ridhus och då har vi verkligen alla möjligheter att träna :-)
Lillehund skötte sig bra. Han har verkligen jättemycket gratis *stolt*. Han ligger för nära fåren och jag har inte vågat trycka ut honom, eftersom han tar så illa vid sig när jag pressar honom, men Peter tyckte att jag skulle börja att lära honom att hålla sig på rätt avstånd. Det gäller bara att göra det utan att han tappar gnistan... Han tar fortfarande illa vid sig när jag morrar åt honom men han tål mer och mer press, verkar det. Han är i alla fall gudomligt lyhörd, det är knappt jag fattar att det kan vara så lätt att nå fram till en unghund. Trots att han är så oerfaren så tappar han aldrig huvudet - när han ställer till det för sig stannar han upp och tänker och då hinner jag hjälpa honom - eller så löser han det själv. När han driver balanserar och parerar han får med små huvudrörelser - det ser så häftigt ut. Nu ska matte bara lära sig att gå lite långsammare i övningarna. Eftersom Zeke ligger för nära ökar jag lätt takten för att kompensera hans fart istället för att bromsa honom... Zekes flanker börjar se riktigt fina ut men idag tog han inte riktigt tag i fåren utan stannade konsekvent lite "kort" vilket stressar fåren väldigt i onödan. Jag får jobba vidare på det - det löser sig nog bättre om inte jag går så fort ;-)

Scott Drever jagade på tok för länge igår igen... Närmare åtta timmar... Idag är han trött, dålig i magen och alltmänt slut. Vi tog en koppelpromenad nu på kvällen för att han skulle få röra på sig ordentligt, utan att springa med de andra hela tiden. Det gjorde honom gott, tror jag. Men det är verkligen en procedur innan alla fått på sig reflexvästar, blinkhalsband och ytterkläder...

Inga kommentarer: