söndag, januari 29, 2006

bra helg

Jag har haft en jättebra helg. Tyvärr tror jag inte att hundarna håller med - mina aktiviteter har inte inkluderat dem i någon större utsträckning...
Igår var vi på fårkurs med Kalle Hammarberg och det var verkligen kalasbra! :-) Vi pratade om fårhälsa och Kalle gick igenom de vanligaste orsakerna till att våra får inte producerar på topp. Det var mycket intressant och lärorikt.
Idag har vi (äntligen!!!) slaktat ungbaggarna och en tacka som förvisso var dräktig men som skulle gallras ut. Så nu hänger det nio kroppar ute i uthuset och det ligger nio saltade skinn framför. Det var så skönt att få det avklarat, nu har tackorna och baggen Bengt (uttalas Bääängt om man talar dalmål) flyttat in i sin ordinarie box där de fortfarande går ut och in som de vill på dagarna men de har bättre plats och blir bättre instängda på nätterna. Den gamla boxen ska husse snart fylla med nya kalvar.
En som är mycket olycklig (förstår väl inte bättre) är lillbaggen Uffe som överlevde dagens äventyr med hjälp av Anneli som ringde tidigare i veckan och ville köpa en bagge. Jag valde ut Uffe till henne och han hämtas imorgon. Men han förstår inte varför han blev själv i boxen, stackarn :-( Jag tror att han blir glad igen imorgon kväll när han får träffa brudarna hemma hos Anneli ;-)
Veckans bästa... Bud har varit suverän som vardagshjälp så han tar hem priset igen. Förresten, han får nästan dela det med Tam som satte en av tjurarna på plats med en serie bett häromdagen. Tjuren utmanade honom och till slut fick Tam nog och smockade på honom fyra gånger. Duktig hund!!! Zeke Solstråle fick valla lite idag på eftermiddagen och jag inser att jag behöver hjälp med hur jag ska få honom att förstå vad jag vill. Karin- och Jonaskurserna kommer att bli perfekta för oss! Just nu är det mycket driv och lite flanker med den lille mannen om man säger så ;-) och blir jag lite otydlig så släpper han koncentrationen på fåren och söker bekräftelse hos mig. Ovant! Idag var han faktiskt lite olydig - jag antar att jag ska vara glad ;-) :-)

Inga kommentarer: