söndag, april 13, 2008

tung dag

Zeke har haft en tung dag och ligger utslagen nedanför skrivbordet. Först åkte vi till Ewa J och tränade med Heléne, Lena och Christine. Ewa själv hade tagit time-out med sin hund men deltog i de livliga diskussionerna. Det var bra träning - träningskamraterna ska börja kurs hos Peter på tisdag, det ska bli spännande att höra vad de får för feedback av honom. Jag tycker i alla fall att de gjort läxan ypperligt bra.
Zeke sätter myror i huvudet på mig ibland. Från att ha varit seg och låg har jag uppmuntrat att han verkligen vill springa i flankerna. Nu tipsade Heléne mig om att det kanske är det som är problemet; att han springer för fort i sina flanker och skrämmer djur :o) Hoppsan! Där har matten inte hängt med. Tur att vi har kloka hjärnor och skarpsynta ögon som tittar på oss ibland. Andra rundan drog jag ner på tempot och vips, så blev allting mycket lättare. Jag tittar alldeles för mycket på sista djuren och Zeke styr de främsta djuren, undra på att jag överstyr och att det blir krokigt... Med lägre tempo och mer fokus i flankerna och en matte som tittade på rätt djur blev det väldigt mycket bättre. Tack för det tipset!
Han gick riktigt fint andra varvet och vi delade av djur som vi tog in i fållan. Sista rundan vågade vi oss på lite sortering och han ligger kvar mycket bättre nu. Avslappnad men beredd :-) Kul träning blev det!

Efter att jag stökat i stallet och gjort klart för kvällen tog vi en tur uppför backen med fyrhjulingen. Fysträning igen ;-) Jaja, jag vet att den inte hjälper mig men Zeke drog på sig mjölksyra idag. Han stannade och luktade på något och fick en riktig genomkörare när han skulle springa ikapp oss. Bud fick också vara med, han far fram som en tornado och först när vi kommer hem upptäcker han hur flåsig han är. Han sover också gott nu ;-)

Matten själv har lite lite dåligt samvete över allt som jag inte fått gjort i helgen. Jag skulle behövt jobba en stund och så skulle jag börjat röja ur gamla huset och kontorsinredningen ligger fortfarande osorterad i vardagsrummet. Och så var det deklarationen... Hussen har jobbat hela helgen med att gräva och dränera bakom ladugården. Fårens staket åkte med så de har haft boxarrest över helgen men det blir riktigt riktigt bra där bakom. Jag får försöka ta mig i kragen och göra lite mer nytta någon kväll i veckan. Det blev mycket vallning den här helgen..
:-)

Riktigt tungt tycker jag att det är att män som 42-åringen (som erkänt att han mördat 10-åriga Engla) finns och går omkring i samhället. Jag blir arg och ledsen men samtidigt är det förstås skönt att sökandet är över. Usch, vilket elände!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte fått något gjort??! :-o
Du gjorde ju ett underbart jobb med Zeke tex OCH hjälpte oss andra med tips, råd och stöttande kommentarer. Mycket uppskattat.
Hoppas du känner att ni får något tillbaka. Är ju inte lika rutinerad och duktig som du. Längtar till tisdag och kursstart. Det enda som är tråkigt är att inte ni är med. Men och andra sidan förstår jag att ni vill och behöver lite svårare och mer avanserad träning än oss.
Keep up the good work! / Heléne

Anonym sa...

Deklaration ja, kan lova att när det väl är gjort å inlämnat så känns det ljuvligt. Liksom först då det nya året, med nya tag, börjar på riktigt ;-) Fast jag lämnar ju eg inte in deklarationen, jag lämnar ju in hela bokföringen till revisorn (men då får man ju inte ligga ett halvår efter .....)men de e lika skönt de för då e jag liksom av med eländet.
Håller fullständigt med om att det finns alldeles för mkt farliga männsikor som går omkring ute. Den mannen är ju till och med dömd tidigare!!! Vad gör han då ute i samhället!!!! Jag är väl eg inte för döds straff, men i vissa fall ....! Man blir bara så ledsen!
//Kitty

gail sa...

jag tycker att han ska straffas på följande sätt. bind fast honom vid en stolpe mitt i stjärnsund och låt folket gör som dom vill, stena honom till döds vad som helst. han har inte rätt att leva längre

Anonym sa...

Han kommer att få sitt straff. Personer som gör sig skyldiga till den sortens brott har ett h-e i fängelset. De får sitt straff av sina medfångar. Tyvärr gör det ju inte att de blir botade, kanske skulle behandling vara bättre..../Mona