lördag, augusti 30, 2008

allround

Idag har jag gjort något som kändes hemskt längesedan; tränat hemma med en plan. Det har över huvud taget varit klent med träningen här hemma och de gånger vi varit ut har vi mest knallat runt tämligen planlöst.
Idag började vi med kalvarna. De börjar få dåligt med bete och förknippar mig med krosshinken så de är ganska tama... Planen var att Zeke skulle vända dem bort från mig och fösa dem en bit, sedan gå en lång drivning och avsluta med en ny fösning. Det gick fint. Ett par av kalvarna behövde läxas upp lite men de andra brydde sig Zeke knappt om - de följde ju med ändå. När vi gick och drev fick han sköta sig helt själv och det gjorde han med bravur. Det är intressant att se hur han agerar när han läxar upp dem, han tar inga risker utan attackerar klokt och ser till att hinna undan från flygande klövar. Jag kunde inte låta bli att avsluta med en delning och det gick riktigt bra. Han höll isär grupperna klockrent och jobbade hela tiden på rätt djur. Med mer nöterfarenhet kommer han att bli fullständigt oumbärlig vad det verkar.
Efter en kort vätskepaus för hunden gick vi till fåren och tog in dem i tiogrindarsfållan. Inne i fållan delade vi av tre djur, varav den oinvallade tackan skulle vara med. Det blev hon, ett årslamm och en ungtacka som blev utvalda. Zeke höll dem medan jag öppnade grinden och sedan bar det iväg ;-) Jisses vad de sprang :o)
Här gällde det för hunden att slå av på trycket och göra riktiga flankeringar (något som han fuskade med ordentligt till en början). Efter ca 70 meter gick de tre vildarna i samlad tropp i lugn trav! De ökade till vilt sken så fort de kom i drag mot fållan men var hela tiden extremt lättstyrda. Det var nog den roligaste träning vi haft på länge :-)


Nu ska jag kolla hur det går med kantarellerna i stekpannan...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig!!Najs med lite rolig träning :)
Jag har tyvärr inga plarer på att åka åt ert håll mer detta året. Det är så mycket just nu att jag bara försöker fokusera på det typ, om du fattar. Men jag hoppas att allt landar och att jag kan börja leva igen nästa år!! Kramar Anna

Anonym sa...

Att du vågar lämna kantarellerna i stekpannan och sätta dig och skriva......
Zeke Duktig, han är inte bara snygg, han är fantastisk. Och du också som tränar och står i./Mona

Ewa sa...

Mona, jag satt vid kökdsbordet och skrev och kantarellerna förvälldes på låg värme. Jag lovar att jag lärt mig läxan och inte lämnar stekpannan utan uppsikt...
Zeke är fantastisk - det är alldeles sant :-)