söndag, augusti 31, 2008

dagens övningar

idag har vi varit hos Heléne och Lexa och tampats med deras får igen. De är inte lättövertalade, de där gotlandsfåren... Nu börjar de i alla fall att kapitulera. Idag delade vi på tackor och lamm och körde dem var för sig, och lammen går riktigt bra. Tackorna är lite mer sega men även de går undan bra för hund nu.

Det finns bilder och mer text på Helénes blogg, http://www.blogtown.se/blog.php?date=2008-08-31%2017:53&id=tyra. Vi hade en toppendag och fick både fika och lunch i hagen, perfekt!

Jag kunde inte hålla mig, så jag testade att fösa lammen lite med Rom i lina. Lille gossen, han gick riktigt riktigt fint. Han gjorde något enstaka inrus för att skrämma igång dem men till och med då lyssnade han och lugnade sig. Han kände av djuren och puttade på dem alldeles lagom - med mycket lite ljälp av linan... :-) Det finns fler bilder av både honom och Zeke på länken ovan men jag snodde en också...


Gulleplutt!

När jag kom hem tog jag Bud en sväng på våra får. Långpiskan var med så han gick riktigt fint. Jag tror att han ska få följa med och sätta fart på de där tröga gotlandsfåren nästa gång :o)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att ni finns!
Heléne

/barbro sa...

Vad tjusig hemsidan var åxå! Händigt!