lördag, januari 09, 2010

något annat

Jag ska försöka få till ett blogginlägg som inte handlar om kylan, i alla fall inte bara. Jag nöjer mig med att konstatera att det var -24 i morse och det hade varit översvämning vid tjurarnas vattenkopp. Hade jag varit lite mer konstnärligt begåvad kanske jag hade kommit på att jag skulle fota ismassorna som hade bildats runt koppen, men nu blev det en kamp mellan mig och varmluftspistolen mot isen. Vi vann! Även om varmluftspistolen tog time out en stund. Nu fungerar det igen och inget verkar ha frusit sönder men vattenkoppen står och droppar. Bra - för då fryser det inte så snabbt. Dåligt - när det blir fullt...

Häromdagen hade vi storstädning i uthusen. Utrymmet där vi krossar spannmål har med tiden fyllts med tomsäckar och annat brännbart som skulle eldas när vi satte fyr på stora brasan. Där kan man säga att gårdens musbestånd haft det mysigt. Nära till maten och mycket bäddmaterial. Det utrymmet är dessutom ett av de få som katterna inte kommer in i. Förutom städning blev det alltså råttjakt :-) De lata katterna bars ut på löpande band och till och med småkatterna fick vara med - de har en del att lära innan de blir några riktiga musfångare ;-) Mest imponerade Marit. Hon tog blixtsnabbt två råttor - samtidigt! Hon såg ganska nöjd ut när hon knallade iväg med två råttor i munnen... Vi satte fyr på brasan också, den har brunnit tre dagar nu, men nu är den snart slut. Skönt. Jag sover dåligt när det brinner utanför sovrumsfönstret...

Igår fick jag kanske napp på ett eller rent av två hem till katterna. Håll alla tummar! Idag funderar jag på att kasta ut julgranen. Den barrar inte så farligt om det inte hänger katter i den, men eftersom det gör så lite då och då så...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå att samla saker som råttorna gillar. Jag hade en säck med skräpull stod i lagården. Tänkte jag skulle använda den till isolering m m. Plötsligt upptäckte jag fullt med små möss som sprang ut och in i säcken. Den åkte ut i kylan direkt och skall brännas inom kort.

Anonym sa...

Håller tummarna för katthemmen. Marit var ju imponerande, mycket bra.
Ann-Jeanette