söndag, januari 17, 2010

Rackarns


vad roligt vi haft idag :-)

Jag och Rom tog med oss träningsfåren på skogspromenad. Zeke fick ta fram dem på gårdsplanen och man kan säga att de hade lätta fötter. Hm, övervägde att ta med mig Zeke i koppel på promenaden men bestämde mig för att det var fegt. Planen var att Rom skulle lära sig att byta terräng, dvs att han skulle tvingas ut i lössnön ibland för att t.ex vända eller bromsa. Det där sistnämnda hade han som vanligt en helt annan lösning på... När vi väl kom iväg - fåren var verkligen på väg åt alla håll samtidigt så det var inte så enkelt att få in dem på rätt kurs - tog han tag i dem och hade full koll på tempot. När fåren försökte dra iväg ökade han takten och när han saktade in saktade fåren in. Fattar inte hur han får till det där ;-) Nåja, att skicka ut honom i lössnön visade sig vara en dålig idé. Han hann nämligen inte ikapp dem då :o) Ett par kilometer knallade vi iväg (fråndrivning där jag gick sist och bara njöt, det var inte många kommandon jag ödslade...) och det var en ung och otränad hund som var riktigt trött i skallen när vi gick hem. På vägen hem hade jag en plan att gå före fåren och ha hunden framför som broms men det gick inte alls. Fåren följde inte med när hunden var framför...
Hem kom vi i samlad tropp i alla fall och jag var så nöjd med träningen. Det blev kanske inte som jag hade tänkt (idag heller) men det blev riktigt bra.

Sedan hade jag och Zeke en del arbete att göra. Båda fårflockarna fick ny ensilagebunt och det skulle mockas och halmas hos tjurarna och halmas hos träningsfåren, de kunde behöva lite ny halm att ligga i efter dagens promenad. Det är så härligt att ha Zeke med sig i jobbet, han följer mig som en skugga och hoppar jämfota av glädje varje gång han ser att det är Zeke-jobb på gång...

Trötta och nöjda gjorde vi klart för kvällen och gick in och vilade lite framför teven. Dvs jag somnade som en stock :-) Nu väntar vi på Köpinggänget som dyker upp på teve senare...

5 kommentarer:

Krille och Fog sa...

Låter som en riktig toppendag.

Mackan sa...

Har träningsfåren lätta fötter? Det är inte åsenfår du har va?

Kul med fösning på skogsväg!!! Får jag komma till dig om snön är kvar och testa någon helg?

Anonym sa...

Puss i pannan till Rom.
"mormor"

Anonym sa...

Den tekniken förstår jag rent teoretisk MEN jag vet en som inte kan den rent praktiskt ;-)
Kanske kan Hon ta ett snack med Rom? Ska vi boka ett möte till helgen?? Heléne och Hon

Anonym sa...

Det är enkelt säger Rom .
" Jag använder min djurkänsla ihopkopplad med min hjärna.
That´s it " ;-)

Farmor