tisdag, juni 22, 2010

kurs dag två i Båfors. Får.

Dags igen alltså. Idag började vi att prata och träna delning. Tack vare lite noggrann träning i Wales kom Rom in klockrent. Skönt att det sitter även på andra djur och platser. Han fick jobba på den ena av flockarna och efter en stund skulle vi byta flock, visslade lookbackvisslan och han vände på en femöring. Gulle! Det hade fastnat :-)
Sedan jobbade vi med att han ibland glider lite i fråndrivningarna och framförallt i framdrivningarna. Det hade inte fastnat lika bra ;-) han gör som jag säger rent kroppsligt men hela hunden säger till fåren att det är ok att fortsätta gå rakt till mig :o) hm, där har vi lite att jobba på.
Han fick riktig bra träning idag också - och en massa beröm.

Jag tog en liten lunchrast och besökte den bästa av kiropraktorer. Guds gåva till onda ryggar är han och när musklerna vant sig vid att inte kompensera låsningarna kommer det att kännas ljuvligt. Hittills är ryggen mest trött men jag känner ju att rörligheten är tillbaka.

Efter rasten tog jag ut Zeke och pratade eye, djurkänsla och utgångar. Peter hade en tanke om att backa bandet och verkligen putsa till grunderna och dessutom sluta hjälpa/korrigera hans tempo. Det var väl själva den om han inte ska kunna komma med får lugnt och städat utan att jag är på honom :o) Jag köper tanken och ska försöka få bort Zekes stopp även i närarbetet. Nu får det vara slut på sådana egna initiativ. Ska bli kul att se om det ger någon effekt. Annars får det bli Plan B.

I morgon är det dag ett på nöt. Zekes dag. Rom får stanna hemma och vila i morgon, eventuellt kör jag honom på nöt på torsdag. Nu är fokus att få Zeke lite mer tävlingstränad i första hand.

Samtliga åtta hundar (hm, nio eftersom jag körde två hundar) gjorde fina framsteg idag. Lexa fick bland annat jobba med att byta riktning i rörelse och över huvud taget flöda mer. Hon tyckte också att det var svårt :o) men nu är hon verkligen mogen för sådana svårigheter. Häftigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka härliga dagar du har och har haft på sistone!!!
Trevlig Midsommar
Kram från Anita