fredag, juni 25, 2010

kursdag 4. Nöt.

Pust, end of clinic. Med tanke på hur mör jag är undrar jag hur Peter orkat vara så närvarande, pedagogisk och inspirerande i fyra hela dagar. Jag har i alla fall bara varit en av åtta varje dag och har vilat sju av åtta pass, men Peter har gått med, instruerat, förklarat och utmanat hela tiden... Respekt!

Sista dagen var det alltså nöt igen. Jag körde Rom tre av fyra pass, Zeke fick vara med och plocka fram nya djur och så delade han sista rundan. Jag förvarnade om att Rom förmodligen skulle vara ganska burdus till en början och det visade sig att jag inte alls kände min hund. Han gick in med stort allvar och en jättefin attityd till djuren. Där var det liksom inget snack :-) Eftersom han var så allvarlig tog han förstås slut efter en stund och då kom de mer burdusa sidorna fram. Hans sista pass delade vi och då blev det jobbigt när han skulle hålla enstaka djur. Tålamodet var inte gigantiskt då ;-) men han höll bort dem. Tack vare att han släpper direkt när han tappat tålamodet hinner jag hjälpa honom så att han ändå får lösa situationen, men på mitt sätt. Hans tuppkam har verkligen växt. Delningarna fungerade fint även på nöt och han kom in i små luckor.

Zeke fick ta sista passet och då var det mycket delning. Han kommer ju in på vilken lucka som helst men han blev också lite het och burdus när han skulle hålla enstaka djur. Christines kvigor är verkligen perfekta att ha kurs på. Lugna men kräver en hund som verkligen vill flytta dem, annars äter eller vilar de. Om hunden jobbar rätt går de i en prydlig flock men så fort hunden kommer lite fel sprider de ut sig.

Efter de här kursdagarna är jag ganska nöjd att jag inte anmält till tävlingar i helgen. Det ska bli skönt att vara lite ledig och förhoppningsvis hinna träna hundarna lite. Vi håller förstås tummarna för klubbkamraterna som tävlar i Vallsta. Visa dem var skåpet ska stå nu!

Enligt uppgift finns det ett reportage i Fagerstaposten om kursen där jag och Rom är porträtterade (men Rom har bytt namn till Rajo). Jag tittade på nätet men där låg den inte -än i alla fall.

Nu firar vi midsommar. Ha en riktigt skön helg alla vänner och bloggläsare!

Om ni klickar på rubriken kommer ni till en härlig bild av Zeke :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det var en toppenkurs även på nöt. Han var otroligt engagerad och var med hela tiden.Kul att få se Rom på nöt han var jätteduktig.
Trevlig Midsommar!
Ewa,Tea&Irja