måndag, juni 21, 2010

kurs med Peter Helén. Dag 1. Får

Idag var första dagen av fyra med kurs för Peter Helén i SDV:s regi. Idag var vi åtta ekipage som drillades. Härligt väder med omväxlande sol och moln, trevlig stämning och en instruktör som jag tror går hem hos alla? Jag tyckte i alla fall att det var kalasbra. Mina förhoppningar var att Peter skulle ge mig tips och saker att tänka på, med Rom är det inte något stort problem som behöver lösas utan mer att jag behöver få honom granskad av nya ögon och som sagt hitta brister och för all del saker som är bra och ska förstärkas. Jag tycker att Peter lyckades bra med det, trots att han troligen missbedömde Rom grovt efter vårt första pass. Rom fick nämligen någon slags kulturchock när Bråforsfåren inte hade lust att gå någonstans och dessutom fastnade bland människor. Sådana får hade Rom förträngt att det finns ;-)

Fösta passet blev avvaktande och segt och jag fick order om att gasa upp hunden lite. Till pass två hade han kommit på att man fick ta i lite mer och då blev det annat tramp i tassarna. Vi pratade lite om korta kommandon men vi fick godkänt på dem så sista rundan fick vi jobba med att byta håll i rörelse. Jag skickade Rom höger och sade sedan vänster mitt i rörelsen. Han fattade ingenting och fortsatte glatt åt höger... Rappade i, sade vänster och fick sedan träna på att dra in hunden eftersom Rom omedelbums svarade på min hårda röst med att bli vid. Drog in och pyssjade upp farten och bytte sedan riktning igen. Så där höll det på och banne mig fick vi inte till flera klockrena byten på slutet. Gullehund! Kalasbra övning, både för att kunna byta riktning utan att stoppa, men framförallt för att öppna upp huvudet på honom så att han är beredd på att det kan komma vad som helst.
I morgon kör jag nog Zeke ett av passen och kör resten med Rom. Måste fortsätta pilla på det där ;-)
Det var roligt att se de andra hundarna och hur de reagerade på övningarna. Flera jobbade med hundar som glider upp för att stoppa i fråndrivningarna (hm, jag också men det brukar inte vara något stort problem) och en hel del övningar som byggde på att hundarna skulle tänka istället för att springa.

Den härliga dagen började riktigt bra redan i morse. Bilprovningen kl 9 och de säger att bilen inte alls behöver besiktas i år så jag kunde åka hem igen. 300 kr mindre fattig och ingen lista med saker som ska åtgärdas :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag var också nöjd med kursen. Sista passet lossnade det riktigt bra.
Ewa o Irja