lördag, juni 26, 2010

midsommar

Bor man i Dalarna firar man midsommar ordentligt. Därför anmälde jag inte till IK-1tävlingarna i Vallsta idag och i morgon. Heléne (www.elgemyr.se) är yngre än mig så hon orkade tydligen med det hårda programmet. Deras runda var enligt rapporten ok men det vore så roligt om de fick till det och kunde prestera som på träning. Det kommer, det vet jag.
Väldigt roligt i rapporten från Vallsta var att Kepavkommorna sopade rent i resultatlistan. Grattis Linda, Anne och Mats! Fem Kepungar bland de tio främsta :-)

När jag firade deras framgångar med varma marsmallows, jordgubbar och glass kom tre unga tjejer och ringde på ytterdörren. -Är det ni som har kossor där nere? (börjar ana oråd...) -ja. - En är lös ute på vägen...
Hoppsan. Hämta skor, visselpipa, krosshink och Zeke. När jag kom ner stod tjejerna snällt nog kvar och väntade. När de försökte gå förbi sköt de annars kalven framför sig ner mot föräldrarnas bil. Publik också. Öppnade ledet och gav de andra kalvarna kross så att de skulle vara kvar i hagen. Skickade hunden och skramlade lite med hinken. Det tog mindre än två minuter att starta kalven, ta den förbi flickorna, övertyga den om att inte försöka hoppa tillbaka, styra den till ledet och stänga efter den. Gudskelov för den hunden! Jag tackade tjejerna för hjälpen och hörde dem småprata om hunden när de gick till bilen.

När vi ändå var påklädda kunde vi lika gärna träna lite. Körde både Zeke och Rom. Zeke fråndrev och gjorde lite babyövningar samt avslutade med ett riktigt bra hämt. Rom fråndrev i starkt drag och jobbade jättefint med en tacka som bestämde sig för att testa honom ordentligt. Vilken bra dag!

2 kommentarer:

Monika sa...

Visst är det härligt att förena nytta med nöjje?

Anonym sa...

Det är sådanna där gånger som man ser vilken nytta man har av hunden.
Zekemannen han kan han!!!
Ewa.Tea&Irja