lördag, augusti 27, 2011

på turné

Förra fredagen i mycket arla morgonstund hämtade Heléne upp mig och vi drog iväg på en ny resa. Första anhalten var Knutby Prästgård där det var NN-2 på förmiddagen och det tyckte jag var en lagom avstickare när vi ändå var på resande fot ;-) Heléne har med andra ord varit på nöttävling :o) Förhoppningen var att Zeke skulle bättra på sina SM poäng men det hade han tydligen ingen lust med. Han tog inte många kommandon rätt och han verkade inte ha någon ambition att flytta djur heller. Riktigt trist var det, för det var bra djur och fina förutsättningar.
Besvikna (jag) och lättade (Heléne - att få åka därifrån levande) drog vi vidare mot Skåne.

Helgen tillbringades på en kulle i Andrarum där EM i fårvallning gick av stapeln. Det var en imponerande bana och ett fantastiskt arrangemang. Mina bilder finns på facebook men ni når dem även via den här länken . Under söndagens final fick vi verkligen se hundarna utmanas. Här är banskissen:
hundens väg till första flocken var säkert en kilometer och då skulle de runda en liten sjö också. Sedan ett dubbelhämt som var dolt bakom kullar, en fråndrivning, sortera bort de fyra märkta djuren och in med dem i fållan. Svettigt! Många hundar sprang mer eller mindre vilse i framförallt första utgången och det är så imponerande att se hur de tar hjälp och söker vidare.

På måndagen drog vi vidare till Holstebro i Danmark. Där bor Anna och Peter och nu skulle det tränas. Vi fick hjälpa dem med en del praktiskt arbete, samla tackor och flytta dem efter trafikerade vägar för att få dem till samlingsplatsen för klippningen, lamm skulle skiljas av och om man inte har en rutinerad hund får man gå en hel del själv i de stora hagarna eftersom det fanns gott om gömställen där vi kunde missa får. Så både hundar och mattar var välmotionerade när kvällen kom ;-)
När vi inte hjälpte till tränade vi. På ett fält som var drygt 40 hektar gick det 600 bagglamm och efter ett rejält pass fick Heléne idén att vi skulle samla dem för att ta kort. Så fick det bli ;-)
Zeke spejar efter fler får

Rom samlar

fortfarande många fler kvar

Lexa passerar

Lexa har tränat hämt. Jag nämner inga detaljer men hon ser trött ut ;-)

Heléne har god simultanförmåga, visslar och fotar samtidigt

Av någon obegriplig anledning tog jag inte särskilt många bilder i Danmark. Kanske orkade jag inte bära kameran? ;-) många fina bilder finns i alla fall på Anna och Peters hemsida .
Dessutom kan jag nästan lova att ta fler bilder nästa gång, för fler gånger kommer det att bli. Vi hade verkligen jättetrevligt och det var många bra erfarenheter för hundarna. Att träna i sådana där förhållanden ger verkligen lite annat perspektiv på träning...

På torsdagen var det dags för hemresa igen. Fjorton timmar inkl några raster kändes i kroppen kan jag säga. Hundarna var ganska slitna när vi åkte men använde dagen till rekreation och är pigga och raska igen. Själv har jag ägnat ett par dagar på hemmaplan till att vara i flytt- och inredningsbranschen eftersom Majsan håller på att flytta till en lägenhet. Riktigt bra blir det :-)

2 kommentarer:

Helénes klotterplank sa...

Tack för supertrevligt sällskap. (Vet inte om grabbarna håller med dock, hi,hi) När man är så gammal som jag, och avstånden är så stora som där, skulle inte ett par zoomglasögon sitta i vägen ;-) Då fick kameran duga. Behöver dock ett större objektiv till nästa gång :-))

Anonym sa...

Ja HALLÅ ja!!! Att du var där någonstans (på EM) såg jag på FB (i nötprovarhagen) men i verkligheten var det värre - inte såg jag någon Ewa!