söndag, augusti 07, 2011

pissigt

Stor träning idag. Jag och Heléne hyrde Pensionat Uddens stora fält och körde igenom hundarna ordentligt. En bana med Evertar som bjöd på flera svårigheter, det var inte bara långt - det var kluriga vinklar och en del drag också. För min egen del kändes det som de där pallarna mest var små vägvisare och att det var bra om fåren över huvud taget var i närheten av dem... Båda hundarna drabbades av någon slags vaxpropp när de kom till de två områden där det var mest drag - och som av en händelse hade Heléne placerat ut Evertarna strategiskt där...
Zeke fick göra några övningar som gick ut på att öppna upp honom lite i utgångarna. Då menar jag inte att han ska bli vidare ;-) för det har vi tillräckligt av. Men det vore bra om jag kunde hjälpa honom med stödkommandon utan att han tar det som bestraffning och blir låg, tveksam - och ännu vidare. Det kändes bra att pilla lite med det på ny mark och med nya djur och han löste problemen jag utsatte honom för. Inte klockrent förstås (då hade det inte varit mycket till träning) men ändå. Rom visade ett par nya sidor som jag inte kände igen. En hette "glöm att jag går ett enda steg till framåt, ser du inte att fåren sticker?"... Intressant men väldigt nyttigt. Och väldigt mycket bättre att hitta det på träning än på tävling :-)
Lexa gick bra idag. Avspänd och fin i upptag och framdrivningar - och nästan bara bra utgångar utan tittande. Kul!

Så till rubriken; ja - det kändes faktiskt som hundarna gick ganska pissigt och att jag körde dem (mer än) ganska pissigt. Men mest pissigt var absolut vädret. Shorts och tshirt var fel idag. Det började regna när vi var på väg ner till Udden och det växlade mellan vanligt regn och ösregn hela dagen. Nu är vi inte så ledsna för det. Hundarna orkade riktigt bra - men det var tung mjölksyra på slutet. Vi hade kaffe, bra får, hundar och ett fint fält med rasttält- mer än så behövs det inte i vår värld. Rom sprang ur sig lite mjölksyra när han lekte med Jovi efter träningen. De gillar varann, de där två. Zeke däremot ser inte helt fräsch ut, han är lite stel i bogen, tycker jag. Vi får se hur han ser ut i morgon, då får han i vilket fall som helst vilodag. Rom däremot, ska på kurs hela dagen. Kul! Hoppas regnkläderna torkat...

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Vet inte om jag kan hålla med om allt "piss". Det var svårt, stort och överraskande. Du försökte, tänkte, planerade och dogsen gjorde det samma ;-) Sen att vi inte tänkter och försöker riktigt lika alltid.... ja, men kallar man det pissigt? Då måste då jag gå på toa oftare, hi,hi Vädret däremot. Det VAR pissigt. Fattar inte varför himmelens väsen valde att urinera allt på oss. Kanske har du rätt, att vi var pissiga....;-)
Hur som, från rasttältets öppning sågt det inte så illa pinkat ut ;-)