lördag, juni 09, 2012

Nya tider

Vi har fått lite gjort idag. Jag började dagen med att flytta både får och kalvar till nya betet och stänga av det så att de blir kvar där. Sedan hann jag plocka lite sten innan Marie och Sarah dök upp för lite träning. Jag hade tänkt att vi skulle ha med lite sortering i träningen, men det var svårt. För att inte tala om hur svårt det var att ha de utsorterade tackorna kvar sedan ;-)
Så de körde lite på hela gänget. Jag sprang fram och tillbaka mellan deras träning och lite handräckning till Hussen som ställde in såmaskinen. Båda delarna gick bra. Marie och Sture fick till ett bra pass med lite hjälp; han skulle behöva massor av sådan träning - där han får vara avslappnad och bara jobba på. Sarah och Simba provade på lite av varje och avslutade med att testa att flytta kalvarna. Det tog en stund innan Simba insåg att vi förväntade oss att han skulle flytta "de där konstiga sakerna som tittar på mig" - men han skötte sig fint :-)





   
Hussen har sått det gamla betet så nu får faktiskt djuren hålla tillgodo med det nya, kraftiga betet. De har valt att gå hem till gården på kvällarna innan, men nu får de faktiskt hålla sig där borta, så att gräsfröet får slå rot.
Efter träningen kopplade vi in vattnet till djuren och när jag ändå hade ångan uppe tog jag fram röjsågen och slog under staketet. Först hade jag ett väldigt sjå att klura ut hur i hela friden man skulle göra för att byta snöre, men med hjälp av en engelsk users manual på google lyckades jag till slut. När jag dessutom körde soppatorsk efter någon timme såg jag det som ett tecken på att det var dags för rast och vila.

Efter att ha matat tjurar och duschat av mig gräset däckade jag i tevefåtöljen och tittade på lite fotboll. Kroppen känns ganska nöjd med dagen så det blir nog inte så många fler knop idag.

Zeke har ju inte varit fräsch den här veckan, trött, lite grinig och helt orkeslös. Inte alls sig lik... I onsdags fick han ett storbad eftersom jag fick tips om att det kunde vara exspoten som han reagerade på. Det var visserligen två veckor sedan han blev behandlad, men jag noterade när jag badade honom att han var konstig i pälsen också - främst i kragen. Efter badet har jag inte sett något konstigt med honom, men jag har inte vågat köra honom särskilt hårt, ifall han har något virus i kroppen. Men har vi en väldig tur var det bara en reaktion på exspoten och då är han ju frisk nu :-)

Inga kommentarer: