lördag, juni 23, 2012

tränat, kursat och firat

I tisdags var Heléne och Ewa här och testade hela flocken. Det gäller att passa på när alla tackor med lamm går ihop - det är det närmaste storflock vi hobbyvallare kommer ;-) Jag erbjöd dem att ta med kalvarna också men det verkade de inte så intresserade av.... Kalvarna däremot, var ganska intresserade av att komma och säga hej.
Först ut var Jovi. Hon skötte sig fint. Här har hon fått lite spridning på dem - det var en ovanlig syn. Hon packade ihop dem fint annars.

 

Sedan var det Ewa och Birk. De skötte sig också bra. Jag tror att det var nyttigt för dem, både att komma på nya djur och att jobba på lite större antal.



Mycket tidigt onsdag morgon hoppade jag och Rom i bilen och tog sikte på Sorunda. Kåre och Inger hade Mosse på besök, så nu skulle det kursas. Heléne och Lexa var också med, men de klarade sig med en dag. Jag och Rom behövde två ;-)

Första dagen tränade vi hämt med två flockar varav en en var dold. Här gällde det att styra om hunden från den grupp hunden tog sikte på och framdriva förbi den andra flocken. Det sistnämnda fick vi problem med, extra svårt var det för att det var trångt bakom djuren och de försvann ner i en svacka så jag såg inte hur jag styrde. Där fick vi dela några gånger eftersom vi tappade ihop flockarna... 

Det var framdrivningar i slalom, framdrivningar som gick över till slalom på crosslinje (som helst skulle klaras med tre kommandon), styra hunden i utgången med hjälp av ett par grindhål, fålla, delning, singling... Utöver det tränade vi på respektive hunds brister; för oss handlade det om att få snabba stora innerflanker - där har vi lite att jobba på...
Här är det Heléne som fållar

... och titta på Lexa!!! så nära och fåren är lugna!!!


Dag två var det på´t igen. Fler framdrivningar i slalom, snabba rappa flanker, fråndriva genom en tratt och tillbaka igen, träna delning med grindar mellan förare och får,  fler innerflanker (fortfarande inte stora och snabba men i alla fall lite snabbare) och så avslutade vi med sortering. Då började det bli slut på batterierna i Rom, men jag fick många bra tips. Det är synd att han blir så påverkad och tryckt av att andra bråkar på sina hundar - han får ingen vila mellan passen och när det är så här intensivt behöver han verkligen ladda batterierna mellan sina egna pass. Det får jag nog ta med mig till nästa kurs.
Här är Annicas fina Mac. Han är till salu. Jäkligt fin hund! 



Mosse och Inger. Att bo hos Kåre och Inger och kursa för Mosse är verkligen en perfekt kombination. Man blir så väl omhändertagen.





Jättetrevliga kursdeltagare och jordgubbsfrossa. Härligt!

När jag kom hem från kursen hade Hussen dukat upp midsommarmaten. Jag var så trött att jag glömde Rom i bilen och gick och satte mig vid matbordet. Hussen frågade "var har du hunden" och ett kort ögonblick stod tillvaron stilla. - ja, var fanns han? Fnissade och hämtade en något förvånad hund i bilen... Det blev en tidig kväll kan jag säga.

Sedan har vi gått över på firande. Firat midsommar och firat svägerskans 50-årsdag med stor baluns i deras trädgård. Jättetrevligt var det. Nu får vi se om det blir något mer firande. Jag är nästan lite sugen att planera lite träning...



2 kommentarer:

Helénes klotterplank sa...

Härligt att du fick tillbaka lite inspiration. Jag ställer alltid upp (måsta bara jobba först :-( )
I övrigt en bra kurs och en superduktig Rom!

Anonym sa...

Vi fick mycket bra erfarenheter med oss hem.
Tack att vi fick chansen på din fina flock.
Kul att kursen blev bra!! Nu kör vi!!
Ewa&Birk