söndag, oktober 14, 2012

Grådask men träning som värmde

Oj, tiden går fort när man har roligt... Nu har en vecka sprungit förbi igen.
Hussen har jagat älg här hemma både i veckan och i helgen. Scott bestämde sig för att om Hussen och Bössan och Ryggsäcken är borta lägger man sig på väskan så han inte glömmer en igen...

           

Igår var det jakt på "hemmaskogen". Hussen smög iväg tidigt och jag noterade halvvaken att han åkte, vände på mig för att fortsätta sova och... då började konserten. Visselkonsert i någon moll-tonart. Scott Drever visslade olyckligt på varje utandning och så fortsatte det tills jag klev upp ett par timmar senare.

Eftersom Hussen jagade hade han hyrt in Majsan till att vara med och stycka de älgar som skjutits tidigare i veckan. Så Majsan tillbringade hela lördagen i ett slakteri med en massa gubbar och jag tyckte det lät som hon haft trevligt :-) Hon är liksom inte omöjlig!

Jag fick en kul tavla av en tjej som fått ull från våra får. Gissa vem som inspekterade tavlan noggrant och närsynt?!

 

Idag åkte jag och grabbarna till Ewa och tränade. Det var evigheters länge sedan jag var där och dels fick jag se hennes Birk som jag inte sett på länge och dels fick jag lite feedback på att det hänt saker med mina egna grabbar sedan hon såg dem senast. Tyvärr regnade det och kameran var kvar hemma så det blev inga bilder, men vi hade trevligt. Jag tror att jag bidrog till lite tankar om Birk och mina pojkar gick bra. Rom tränade framdrivningar och fråndrivningar förbi djur i fålla och på slutet gick han klockrent på de korta flankerna. Snart sitter det! :-) Zeke gjorde en massa småhämt och överraskade med att göra en hel del rena flanker alldeles av själv. Kors i taket! Men framförallt pinnade han på och skyndade sig runt. Kanske kan hans hämt bli lite bättre innan han fyller tio.

Allra bäst gick (i alla fall om man frågar honom) Bud. Han satt med regntäcke på utanför hagen och jobbade stenhårt hela tiden. Med i varje rörelse bland fåren och på helspänn. Han var trött och nöjd när vi kom hem. Lättränad hund :-) Inte sliter det på hans tassar heller...

Imorgon kommer Magnus och klipper fåren. Sedan sorteras tackorna och baggens släpps. Själv ska jag vara på jobbresa tisdag - torsdag och tidigt på fredag morgon åker jag på nöttävling, för att sedan åka direkt till fårtävling i helgen. Pust! Nu har jag ju varit hemma två helgen i rad så nu är det dags för resa igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en trevlig träningsdag!
Kul att få se dina hundar idag. Bud var lugn där han satt så han tyckte nog att bröderna skötte sig utmärkt.
Ewa,Irja&Birk