onsdag, februari 21, 2007

liv och död

Nu börjas det igen! Första lammet är fött så nu börjar nattpassen ;-) Så här ser hon ut, kanske tre och en halv timme gammal:

Det röda ljuset från värmelampan ger henne en rosa ton ;-)

Hon hade en bror också men honom hade naturen ställt till det för; han var lite missbildad och hade ingen koll på sina bakben. Eftersom han aldrig överlevt natten (tackan var inte särskilt intresserad av honom) så fick Hussen korta av lidandet. Det finns ingen anledning att vänta till de självdör/fryser ihjäl... Lite ledsamt, men sådant som händer :-( Hoppas verkligen att det inte blir fler sådana...

Bäst att gå och lägga sig, det blir en tvårunda inatt - den första av många. Som tur är "lider" jag av mycket god nattsömn, så om jag tittar till fåren vid två så sover jag garanterat fem över två igen.

Zeke tyckte att det var mycket konstigt att jag skulle lämna fårhuset med ett får "på fel ställe" - i lammkammaren. Hon skulle naturligtvis vara hos de andra och han gjorde vad han kunde för att påkalla att något därute var fel. Han har inte fått hälsa på lammet ännu, men vad jag minns från förra året så var han bara svalt intresserad. Han blev mycket förvånad när tackan gjorde ett utfall mot honom när jag flyttade henne och lammen, han hade nog inte sett vad hon vaktade eftersom jag bar på lammen. Sådana urinstinkter gillar vi! Tackan hade gått in och lammat i fårboxen (de får gå ut och in som de vill på dagarna) och de andra tackorna stod nyfiket utanför och kikade in. Tydligen har hon talat om för dem att hon skulle vara ifred. Att hon sedan talade om för Zeke att han skulle passa sig är helt ok :-) Han gick ner med låg tyngdpunkt och stod kvar, så hon gick därifrån.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så gudomligt söt!
Tråkigt med brodern, hoppas resten av lammningen går bra.
Heléne

Anonym sa...

Hej
Sjukt sött lamm!
Tur att du "lider" av att sova bra. ha ha ha.
Tur att du har värmelampor nu då när det är så sa..ns kallt!

Hälsar Mackan

Anonym sa...

Halledudanedej ...............
i frysboxen och som fäll som soffan,
nääääääääääääääääää fyyyyyyyyy så får man ju inte göra............!
Blir tufft den dan vi får lamm och det är dax för det där andra ..;´-(
hur klarar man sånt???
Kitty å flåcken, ovanligt mycket insnöade ;-)

Päivi Nietosvaara sa...

Hej Ewa
Hälsningar från Finland. Vi har just nu jätte kalt här men vintern har annarts varit jätte fint. Vi har kunnit träna ungefär en gång per vecka och det käns härligt. Jag väntar att Rita skall börja löpa och sen kommer jag till Sverige för att para henne. Det blir mycket spännande. Hoppas vi en dag kan igen åka till Skottland. Det var en resa som jag tänker jätte ofta. Det har varit absolut bästa resan jag har aldrig varit.
Ha det bra
Päivi och hundarna Matti, Teppo, Ville och Rita

Ewa sa...

Jag måste berätta vilken kämpe Päivi är. Vi åkte 5 tjejer till England och Skottland, 4 svenskor och en finska. Vi andra tyckte att det var jobbigt med engelskan ibland men pratade svenska med varandra men stackars Päivi växlade mellan två främmande språk - engelska och svenska och fick aldrig prata sitt modersmål.