måndag, februari 05, 2007

mysteriet med den försvunna hunden

"Mannen som talar med hundar" är ju mitt måndagsnöje. Jag antar att Cesar skulle sagt att en bra flockledare har ordning på sin flock... Den tappar nog inte bort någon flockmedlem... Det gjorde jag ikväll.
När jag skulle ge hundarna kvällsmat fattades Bud. Till mitt försvar kan jag säga att Bud inte märks när han är inne; han ligger i sin korg eller under sängen eller på kontoret och kommer fram när det låter som om matte gör något kul. När matte tittar på hundpsykologer på teve sover han. Ikväll var han inte på någon av sina platser, han kom inte när jag ropade och han var inte instängd någonstans. Alltså var han utstängd... På gården, sedan vi gick in från stallet tre timmar tidigare antar jag. Det läskiga är att jag inte har en susning om hur han kunde bli kvar ute? Det snöade ymningt men han var ganska torr så jag gissar att han legat på verandan och väntat. en del säger att normalbegåvade hundar skäller när de blir lämnade (bortglömda) men vi har inte hört ett pip från honom. Jag försöker döva mitt dåliga samvete med att han faktiskt stortrivs ute när han får vara lös och ensam på gården (utan ett svartvitt monster som hänger i hans krage) så det har inte gått någon nöd på honom.
Nu ligger han här på kontoret så han är i alla fall inne till natten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog inte så ovanligt att en hund blir bortglömd ibland, de är ju duktiga att hålla sig undan. Moses var ju instängd i la´gårn i ett par timmar och vi märkte inte att han var borta.
Någon gång måste jag prata med dig om Tassas "rusningar", jag förstår att det beror på mig. Det är som när fröken frågade vad som var brunt och skuttade omkring i träden. Pojken svarade att "det låter som en ekorre men eftersom det är fröken som frågar så måste det vara Gud". Jag skulle kunna tänka mig att det beror på Tassa men det måste förstås bero på mig.
Vad gör jag?

Anonym sa...

Heeej, vilken härlig helg ni verkar ha haft!! Jag läste förstås det för hundnördar.
Jisses, vad är tre timmar mot en hel natt?! Jag grät floder när det visade sig för något år sedan att min rökande kompis hade råkat glömt Emma ute när hon tog sista blosset innan läggdags. Jag hade då gått och lagt mig. Emma sa inget på hela natten. Varför skällde hon inte??!!! Jag såg att hon försökt bädda på den plastmattan man skrapar fötterna på. Det var runt noll grader ute och ingen snö att bädda med. Stackars, stackars Emma, som dessutom inte har världens varmaste päls vintertid....
Gissa hur arg jag var på kompisen!!
hälsningar från Mackan

Anonym sa...

Hej igen! Du vet ju vad stackars Manne råkade ut för, så Bud hade det ju riktigt bra. För er andra så kan jag tala om att den stackaren glömdes bort av husse, han låg ute en hel natt i 18 - 20 minusgrader utan att skälla, min man har aldrig varit närmare skilsmässa. Själv låg jag nedbäddad i feber. Som tur var blev det inga men, och inte ens kyla klarade av att växla ner honom. Hälsningar från Helen