torsdag, februari 22, 2007

lugnt i lammkammaren

Det verkar lugnt i fårboxarna och gårdagens nyförvärv låg som en liten prinsessa i halmen under värmelampan. Hon var upp och tog sig ett kvällsmellis när jag var ute och tackan balanserar snällt på tre ben med ett bakben i luften för att lilla prinsessan ska komma åt att äta. De är härliga att se! Jag funderar på att hon ska heta 7LI1, alltså Juliet (ni vet väl att man kan räkna till Julio Iglesias: enlio, tvålio, trelio ... sjulio!) eftersom hennes officiella nummer blir 07001 - femsiffrigt måste det vara i Fårkontrollen (vadå kontrollbehov?, tro inte att det duger med fyrsiffriga nummer...). Det är bara några få av mina tackor som har namn - de som har utmärkt sig på något sätt. Vi får se om det blir Juliet eller 7001.
Jag fick tips idag från en kollega som varit på skrivarkursen att det finns en internetsida där man kan få sin text granskad utifrån ett läsbarhetsperspektiv och där man blir varnad om man upprepar sig för ofta och använder konstiga ord. Jag har en känsla av att den här texten inte skulle få så högt betyg med alla parenteser och märkliga meningar men jag skolkade från skrivarkursen idag för ett annat möte, det kanske är det som visar sig?

Nu kom det upp en varning på skärmen om att en systemstartsfil har ändrats, undrar om det betyder att datorn aldrig kommer att starta mer. I så fall kommer jag inte att skriva mer. I alla fall inte från den här datorn ;-)

1 kommentar:

Ewa sa...

Det här var ju jätteroligt! Analys av dagens inlägg enligt LIX = läsbarhetsindex:

Beräkning
Antal meningar (M): 16
Antal ord (O): 253
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 37

Genomsnittlig meningslängd (Lm = O / M): 15,81
Andel långa ord (Lo = L / O * 100): 14,62
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 30
Tolkning
< 30 Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60 Svår, normalt värde för officiella texter
> 60 Mycket svår, byråkratsvenska

Knappt över barnboksstadiet :-)