onsdag, februari 28, 2007

bra dag







Vilken lyckad dag! Tre friska, pigga lamm stod med sina mammor i boxen när jag kom från jobbet. Jag var lite orolig att de blandat ihop ungarna sinsemellan eftersom båda tackorna slickade på samma lamm och ett annat lamm stod ensam någon meter därifrån. Nu har jag och fåren kommit överens om vem som har vilka lamm, det gick galant. De tre småttingarna har hittat värmelampan i lammboxen och de verkar över huvud taget väldigt försigkomna. Mamma hade tittat till fåren vid elvatiden och då var allt lugnt, när jag kom hem före tre var allt klart - lammen hade ätit och började torka trots att det var ganska kallt och tackorna hade släppt efterbörden. Bara att dokumentera och stoppa in i lammkammaren, alltså.

När snälla mamma tittade till fåren hade hon även stannat till vid vårt kylskåp och ställt in tre semlor. Mammas hemgjorda... Mums!

Ikväll kände jag mig som en modig människa och installerade den trådlösa routern som kom med posten häromdagen. Det gick också hur fint som helst och nu kommer definitivt den bärbara datorn att bli mer använd. Lite prirrigt är det att börja med sådana projekt, det blir inte alltid som man tror. Därför blir man glatt överraskad när allt går bra.

Högst upp hittar du bilder av dagens småttingar. Den ena blev väldigt suddig men jag lovar att hon kommer att bli fotograferad igen, hon är nog det sötaste lamm jag sett... :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jösses så söööööta! Fläckiga eller prickiga eller vad man nu ska säga ...... Ursöta helt enkelt ;-)
Vill me ha sånna ju ;-)
Du det där med semlorna, vilken kanon mamma du har *L
Men TRE semlor???? Är det månnes samma anledning som att det inhandlas ibland här med....TÄNK om det kommer en gäst, och om inte gästen kommer är det ju sååå synd om ingen äter upp den (Uffe brukar förbarma sig *L)
Ha en fin dag (här spöregnar det och är plus och snön flyyyter bort ;-)
Kitty

Anonym sa...

Jättesöta. Tror nog att jag måste satsa på lamm på åsenfåren till hösten. Det beror väl på om jag klarar VP förstås, det blir nog svårt. Den tredje semlan är väl till Zeke?/Mona

Anonym sa...

Vilka sköningar! Jag blir riktigt avundsjuk på att ha småttingar.
Tackor eller baggar?
/Anneli

Anonym sa...

Ja så söta lamm kan vara!
Hade ju varit ändå bättre om mamma ställt fyra semlor i kylen.Ler!
Kram Anita som oxå älskar semlor!

Ewa sa...

Ja, om mamma ställt fyra semlor i kylen så hade jag ätit tre och Hussen en ;-)
Lammen är ohyggligt söta. Baggen Tore verkar ge mycket ljusare och fläckigare lamm än våra tidigare baggar, det är kul med lite omväxling. Ligan från igår är makalöst uppfinningsrika; den ena (fortfarande det sötaste jag sett) hade rymt från mamma in till boxen med resten av tackor inatt, tolv timmar gammal! Hon hittade inte tillbaka så då lade hon sig ner och sov... Ganska cool :-) Ett annat lamm hade letat sig in i den boxen i morse... Nu har jag stängt för det hålet...