söndag, mars 18, 2007

bara fyra kvar...



I fredags morse föddes nr 12 och 13. Jag var lite bekymrad eftersom bagglammet var lite slö och senare under dagen upptäckte vi att mamman slängde honom i väggen när han skulle äta... När jag höll fast henne gick det bra och det konstiga var att hon släppte dit honom ibland. Det visade sig att tackan visste vad hon gjorde; bagglammet ville använda henne som napp hela tiden - även när han var mätt ville han fortsätta tutta. Klart att hon blev förbannad ;-) Nu har de rett ut begreppen och det är inga problem alls. Här letar de båda småttingarna mat.


När jag kom hem på eftermiddagen och skulle hjälpa den lille baggen att få mat hade nästa lammat. Nummer 14 var ett tacklamm som fick ha sin mamma ifred. Det var näst sista ungtackan som lammade - skönt.

Ohyggligt söta men förvillande lika är de :-)
I natt har även nummer 15 och 16 fötts. Bilder på dem kommer senare. Nu är det bara fyra tackor kvar som ska lamma och av dem är det tre "gamla uvar" som lammat flera gånger tidigare och varit goda mödrar. Visst kan det gå galet ändå men det är lite lugnare med dem som är lite rutinerade.
Jag gick in från fårhuset kl fyra senaste gången i natt och när jag vaknade kl halv nio var det fullt snöoväder ute :-( Nu har det nästan slutat snöa men det är vitt ute igen. Igår höll vi nästan på att blåsa bort så då hoppade vi över träningen och märkte några fler lamm istället. Skönt att inte ha alla omärkta när de ser så likadana ut...
Zeke 2 år hälsar och tackar för gratulationerna! :-)

Inga kommentarer: