lördag, mars 03, 2007

Filmen som försvann... och snöret som försvann del 2

Idag har Heléne och lilla Lexa, Majsan och Rex, Helen och Manne och Anders och Iza varit här och tränat. Lägg till det att jag körde Bud ett rejält pass och att Zeke fick ett lite kortare, så förstår ni att fåren gjort sig förtjänta av sin nya hösilagebunt ;-) Jag trodde att snön skulle sjunkit undan mer nu när vi har någon tögrad, men den var bara mycket tyngre att gå i. Fåren fick gå på sina stigar för det mesta så dem gick det ingen nöd på men hundarna och de av oss människor som var tvungna att traska omkring med hundarna har fått ett rejält fyspass. Sådana där gånger önskar man att man kunde stå lite nonchalant lutad mot en stolpe och vissla hela träningen men där är vi inte riktigt än...
Lexa gör fina framsteg. Nyckeln till att få henne avslappnad är att ha stenkoll på fåren och det är inte så lätt med de här snabba rackrarna ;-) Men de gånger vi lyckades fånga in fåren och "hålla vår sida" gick lilla fröken riktigt fint. Hon är häftig, kan fortsätta vara cool och vänta in får även när det blivit stökigt. Bud skötte den träningen (som passhund, stopphund, styrhund)mycket bättre idag - vi hade haft ett allvarligt samtal innan och han var ordentligt tränad innan gästerna kom och sådärja; vad han kunde!
Både Manne och Iza ska besöka Mosse nästa helg och behövde putsa till formen lite. Manne har jobbat på sina snabba flanker och det ser redan bättre ut och Iza behövde ha ett snack med husse om huruvida det var viktigt att lyssna och gå åt rätt håll... När Manne och Iza tränade fick Bud bara ställa ut och flytta får ibland och det skötte han galant.

Zekes träning gick sådär. Vi jobbar på att få flyt i fösningarna trots att jag bestämmer hans tempo och han blir störd, frustrerad och tveksam av all min styrning. "Vad vill människan egentligen? Hon säger framåt och när jag går framåt säger hon ligg och när jag lägger mig ner så säger hon framåt innan jag ens hunnit lägga mig - jag stannar och frågar vad hon menar egentligen". Dessutom var det nästan omöjligt att få till någon cross eftersom den lille gentlemannen (pappas pojke i det avseendet) inte vill tvinga fåren ut i djupsnön om de lika gärna (?) kan gå på en stig. Vi får ta tag i det när de yttre förhållandena är bättre. Vi delade lite (singlade förresten) och han skötte sig fin-fint. Han släpper och byter flock jättefint och hans tuppkam växer otroligt av att han får hålla djur. Idag rusade han in och tacklade en tacka som försökte springa tillbaka till flocken och kom in mellan henne och flocken igen, trots att hon hade fintat honom. Han kan få växla med sådana kul grejor nu när jag nöter tempo och gör honom låg.

Heléne hade lovat att filma mig och Zeke och hon väntade tålmodigt medan de andra tränade och vi tittade på lammen (inga nya, jag tror att de här fåren bara lammar på onsdagar) och när jag tog ut kameran så var den stendöd. Helt tom på ström :-( Ingen film alltså, fy vad klantigt!!!

Jag har skickat reklamation till Posten idag med beskrivning av det försvunna snöret. Jag hyser inget stort hopp om att det kommer tillrätta men nu har jag i alla fall försökt. Dessvärre hade Lottie inga fler hemma så det var inte bara att beställa ett nytt heller. Surt.

Inga kommentarer: