söndag, mars 11, 2007

snart vår

Det ryktas om (och syns på retsamma inlägg med bilder av grönt gräs och vårblommor i somliga bloggar) att våren nått Mälardalen nu och beräknas hitta till Stora Skedvi med omnejd under veckan som kommer. En aldrig så liten föraning har vi haft idag när solen värmde härligt och snön minskade ordentligt - men det är fortfarande vitt på åkrarna.
Jag, Zeke och Bud åkte till Gunilla och tränade idag. Helt olika hundtyper representerade border collien där... Ann-Jeanette och Raijo var på plats och Raijo går lätt upp i varv och blir lite het, Gunilla och Lindy har motsatt problem; Lindy har fått någon konstig idé att hon inte kan/vill/behöver flytta fåren så hon flummar mest omkring och flankerar om hon får chansen. Lillehund gjorde ett trist första pass men de andra två glänste han. Nu börjar han visa vad han kommer att bli för typ av hund när han blir stor - det är både bra och dåliga sidor som kommer fram ;-)
Den här vintern har Zeke verkligen vuxit. Både fysiskt (jag tycker att han vuxit rejält på både höjden och längden...) och psykiskt. Nu ser man att allt eftersom självförtroendet växer ger han fåren mer och mer utrymme. Det låter lite märkligt men jag tror helt enkelt att han är så säker på sin egen kapacitet att han tycker att han kan vänta ut fåren - han behöver inte göra något förhastat, för han vet att han fixar det. Låter det rimligt? Någon som har någon liknande erfarenhet? Hans tålamod är mycket större än mattes och det är lätt att tro att han inte har något tryck men när jag tittar på hans blick så är det lugn, stadig och cool. Han rör sig bara i slowmotion. Så småningom knallar fåren iväg men jag fattar ju att det där kommer att kosta poäng på tävlingsbanorna - däremot är det en ljuvlig egenskap att ha när vi jobbar hemma. Jag får helt enkelt försöka underhålla den men samtidigt vara tydlig med att han ska gå framåt när jag säger det. Vi tränar dessutom medvetet lite slarvigt nu; jag överöser honom med snabba kommandon i en följd för att vänja honom vid att det kan bli så och han ska tåla även det. Då får vi även flyt i framåtrörelsen eftersom han inte hinner känna av fåren lika väl.
Bud fick inte träna så mycket hos Gunilla så jag tänkte ta ut honom en vända här hemma men tackorna med smålamm vägrade att följa med resten in idag och Bud fick lösa den situationen. Bättre hjärngympa kunde han inte få!
Hos Gunilla fick jag testa att valla med både Lindy och Raijo eftersom deras mattar ville se hur de gick med mig och det var kul - det såg inte så tokigt ut, tyckte jag.

Inga nya lamm att rapportera om men det är bara en tidsfråga - precis som våren :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ewa!

Jag vill också följa med till Skottland!!

/Kicki-Lina

Anonym sa...

Hej
Jaha, så har då plutoduken gjort sitt inträde igen. Men det är faktistk FÖR lerigt även för den. Det är duschen som gäller och det gör mig SÅ trött. Skickade iväg två hundar igår. Nu har jag bara två lortgrisar iaf.

Citat: "jag överöser honom med snabba kommandon i en följd för att vänja honom vid att det kan bli så och han ska tåla även det. Då får vi även flyt i framåtrörelsen eftersom han inte hinner känna av fåren lika väl"
Lät himla smart Ewa.

Läste du att jag lät Skippo valla helt själv? Rätt coolt faktiskt. Men man kanske inte SKA göra så. ;-)
Synd att du bara får baggar - eller?
Då MÅSTE jag nog köpa det där snygga tacklammet iaf. Tänk vad bra hon får det. hihihihi

Hälsar Mackan

Anonym sa...

Vekar som om ni haft en trevlig dag! Intressant med så olika beteenden hos hundarna. Där skulle jag kunnat suttit och analyserat hur länge som helst.
Heléne

Ewa sa...

Kicki! Man tar en färdigvacc hund, ett pass, en pålitlig bil (och sådana har du ju massor), bokar biljetter och boende och sedan är man så gott som resklar :-)
Nästa år kanske?

Anonym sa...

Kors. Är det så enkelt? Då kanske vem som helst kan åka./Mona

Olssons sa...

Hej Ewa!

Jag har en färdigvacinerad bil, ett pass, en pålitlig hund. Jag kan ju egentligen sticka när jag vill...vem vet?

DU, tro det om du vill men jag har faktiskt uppdaterat bloggen...lite iallafall..

Kicki

Anonym sa...

Jissses vilken dag här har varit.....sån man gärna hoppat över ;-) Fast iof vi har vallat med och det gick skitbra, B gick i snigelfart bakom fåren med stenkoll på dem, han går själv upp lite snyggt och försiktigt vid sidan om våra "ouppfostrade?" får försökker gå förbi mig, och faller mjukt och fint in bakom igen när de går där de ska (så var det idag iaf och då tror jag genast att så här är det jämt nu ;-)
En snygg fålla där han stod och väntade ut en tacka som tänkte sticka vid sidan och parerade själv upp precis där det behövdes för att hon lungt och fint gav med sig och "flöt" in i fållan (matte mallllllliiiig *L) Men det var idag det ..... ;-)
Har du snackat med vetten Carin i Skåneland? Allt oki doki?
Ha de nice,
Kitty o Busen B

Ewa sa...

Hihi, Kicki, jag tror inte att du ska testa... Vad har du vaccinerat bilen emot? :-)
Kitty, jag har inte kollat med vet ännu - jag behövde besked om när vi förväntas passera ;-)