onsdag, september 02, 2009

frälst

om jag inte var det tidigare så är jag det nu...

Mamma Maj kom förbi idag och behövde bara övertalas lite grann för att hon skulle vilja träna. Rex fick hålla bort fåren när kalvarna åt och sedan delade hon av fem får som vi motionerade lite. Rex gick riktigt fint. Majsan blev irriterad på honom ibland men i det stora hela gjorde han bara det hon bad honom om. De testade kalvarna lite också. Tyvärr blev Rex lite halt, hoppas att det inte var något allvarligt. Han är inte alltid så smart när han vallar nöt och får en och annan snyting.

Zeke är underbar att köra nu. Kanske behöver jag en träning med coachen som tar ner mig på jorden igen, men Zeke går verkligen fint. Jag tror inte att det beror på att jag släpper igenom saker, men man kan ju aldrig riktigt veta ;-) I måndags testade jag en ny variant när han faktiskt stannade kort på träning (ny miljö och såg inte fåren när jag skickade - suveränt!). Jag röt nej, stoppade, kallade in honom och skickade direkt på nytt hämt med ny energi. Då sprang han på hela vägen. Kanske för att han varit dit en gång och inte blev överraskad? Kanske för att det inte var ok att stanna? Vänta bara tills vi får till den här känslan på tävling :-)

Rom Raring har mognat massor. Efter förra träningen som verkligen var dammig och ringrostig hade han vaskat fram en massa saker idag, som hade legat till sig någonstans långt därinne. Inga tendenser till inrusningar, trots att han fick kasta sig in och stoppa flyende djur. Längre fråndrivningar än han varit i närheten av tidigare, han blev lite osäker på sidledskommandona på långt håll, i övrigt tuffade han på som ett litet lok. Hämtade fint trots att djuren inte stod still, stannade upp och avvaktade klokt när fåren travade iväg...

Ja, idag gjorde hundarna mig nästan religös.

2 kommentarer:

Mackan sa...

*klick* Gilla

Jag är också hängig, ska jag åka till Lappens alltså...?

Kul med frälsning och hallelulja i hagen! *klick* Gilla

:)

Anonym sa...

Visst är det härligt med lite medflyt och solsken i hjärtat.
Det är det som får mig att orka kämpa vidare. Stackars lilla Rexen då! Ligger det i familjen?? Sådan matte sådan hund ;-) Lycka till i helgen och glöm inte att SMS'a!
Krama Zeke-man och Rom-Russin
från oss. / Skräddarna