söndag, september 06, 2009

Nytt fokus


Zeke har tävlat igen. I Söderala på ryafår. Det var another kind of disaster om man säger så. Jag fattar inte varför jag hamnar på så svåra tävlingar? Om ni någon gång tänker debutera i IK-2 så håll er långt borta från de tävlingar jag startar i. De har en benägenhet att vara toksvåra. I alla fall för oss.

Man kan ju tänka sig att det är svårt för oss för att vi är för dåligt förberedda och visst. Jag har inga invändningar mot det. men de sista fyra tävlingarna har haft följande medelpoänger: 40, 32, 57 och 34. 40 och 57 är väl helt ok, men dagens 34... Det gör å andra sidan att man hamnar över medel även på ett så mediokert resultat som våra 39.
Igår och idag har utgångarna varit bra. Halleluja! Igår var det en 20p-utgång men fåren drog ändå. Förmodligen slog Zeke ut för sent så han hade redan påverkat dem. Det blev en dålig framdrivning och sedan gick jag av i fråndrivningen eftersom jag kände att vi aldrig fick något tag i fåren. De sprang dit de ville så fort de ville...
Idag var utgången renare men han stannade lite kort. Grrrr. Så lite för kort att jag valde att lita på honom och startade honom därifrån, fåren rätade upp sig rakt men när han tryckte loss dem från utställaren drog de snett mot hanteringen och Zeke fick inte styrning på dem på hela framdrivningen. Fråndrivningen försökte jag vara lite smart och tog ett rejält stopp framför mig där tanken var att fåren skulle lugna sig och vi fick en skaplig början men sedan hände det som hände för många andra (men vi redde inte ut det så bra som de andra), fåren skenade och vi missade första grinden grovt och första halvan av krossen var riktigt knölig. Bara en poäng kvar på den fråndrivningen.
Tratten gick bra, fick -1 för ett stopp och vid fållan hann jag inte fram och öppna så det blev ett varv och ett stort stopp -4 sedan backades de in.

Nu byter vi inriktning. Det finns inga fårtävlingar i närheten på ett tag så jag funderar på att köra Zeke lite mer på nöt. Dessutom ska jag lägga lite mer energi på Roms träning. Första etappen i det var att jag gick ut med Rom nästan direkt när vi kom hem. Han har jobbat på hela flocken (ca 35 djur) och hämtat och frådrivit och delat och hållt djur. Han skötte sig fint.


1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla min blogg, man blir bara GLAAAAD ;-) www.hundtrim.nu
//Kitty

http://kittyshundtrim.webblogg.se/2009/september/maste-se-detta.html?_tmp=ffa991cd20c22f4260aa2014c1685f06c72e82e9