söndag, april 25, 2010

the return of Rom

Efter två dagars intensiv träning kan jag konstatera att Zeke behöver backa bandet lite i träningen om vi ska komma tillrätta med hans hämt och att Rom är tillbaka!

Igår var Catarina, Monika, Heléne, Majsan och jag ute i vår hage i fem timmar och tränade. Idag åkte jag till Heléne och hjälpte henne motionera de minst sagt trinda tackorna som inte alls var dräktiga.
Här kommer några bilder från gårdagen:

Lexa visar sin nya stil. Hon är ganska avvaktande i vissa lägen så där har vi något nytt och ganska oväntat att ta tag i...

Här ser det ut som vi använder även Catarina som Evert, dvs kon, i sin gröna jacka. Men så var inte fallet ;-)


Hjärntrusten analyserar...


Vi hade besök av ett par Kronvallarvalpar. Vi noterade att Qliff som är ett par veckor äldre, var gigantiskt stor jämfört med lille Sture. På den här bilden syns skillnaden inte alls, men det var ju den jag skulle föreviga. Där ser man vad perspektiv på tillvaron kan göra...

Kronvallar-kram. Här syns deras olika kroppstyper bättre...



Lexa. Tror att hon är anställd som vaktmästare när vi tränar ;-)



Rom. Han blev trött...



Idag när vi var hos Heléne fanns det all tid i världen för analys och diskussion, eftersom tackorna behövde täta andhämtningspauser.
Vi dividerade om Lexas utveckling och vad som är rimligt att kräva av henne nu. Bort med en hel del hjälp, var receptet.
Zekes utgångar är inte bra. I alla fall för det mesta... Idag hittade Heléne en del av grundproblemet så nu satsar vi på att lösa det. Det såg lovande ut, tycker jag.
Rom gladde sin matte igår med att vara tillbaka i gammal god form. Han hade fått tillbaka drivet och kändes inte alls avvaktande. Nästan inga gissningar på höger och vänster längre :-)
Därför var det lite spännande att se hur han skulle sköta sig idag. Att Helénes djur skulle kräva distinkt tryck förstod jag. Rom gjorde mig inte besviken. Han gick riktigt fint :-)
Däremot får han ibland problem när det är trångt och saker i vägen. Han behöver en del utrymme och när det kommer hinder i vägen så väljer han ofta att gå utanför dem för att få plats, även om det innebär att han tappar kontakten med djuren. Idag betydde det att djuren helt sonika hoppade genom staketet under tiden som han letade väg. Hoppsan :o) men det är inget annat än orutin. Jag måste tänka på att använda honom även i svåra lägen...

Nu är det bara en månad kvar tills vi åker på årets vallningssemester. Vi har några grejor att lösa innan dess. En sak är konditionen. Nu får det bli tätare turer med fyrhjulingen... Zeke kändes trött idag. Det var längesedan det fanns utrymme i fårhagarna för att springa sig trött.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Ewa för att vi fick komma och träna på dina fina tackor.

Monika Troll Qliff

Anonym sa...

Gilla !!
Härligt med en Rom i högform.
Kram från
Mormor Anita

Anonym sa...

Vi är tända!!!! Tack för hjälpen1
Sture- Marie

Anonym sa...

Ha,ha,ha,ha matcho Rom med rosa bling, bling./ Lexa
PS. Undrar varför jag fick "d a m p"
som ordverifiering. DS

Anonym sa...

men åååh Lexa, vad du är pinsam! var du tvungen att kommentera att jag fick ha ditt TJEJkoppel?
hälsningar Rom