söndag, april 04, 2010

tänka sig

Oj vilken skillnad goda kamrater och några Evertar kan göra :-) Träning här hemma idag. Mackan hade med sig lilla fläckisen Rosso, Catarina hade med Roy och Sam, Ewa hade Irja, Heléne hade Lexa som knappt fick träna alls och så var det mina två. Majsan och Rex tittade också förbi en sväng.

Det var härliga diskussioner och problemlösning på hög nivå. Var och en tränade efter sin egen nivå och fick massor av feedback tillbaka efter varje pass. Riktigt spännande var det. Själv upptäckte jag att en del av glädjen kom tillbaka när jag fick diskutera träning med de andra. Min egen träning höjdes också flera snäpp, dels av att samlingen av pallen Evert kom fram och fick agera koner och dels av att någon (Heléne) styrde upp min träning och ställde lite krav. Den där riktiga halleluja-känslan infann sig inte men jag gick från hagen väldigt mycket mer nöjd än igår. Zeke gjorde flera pass med små, knixiga banor på den plogade rutan och vi fick till det riktigt skapligt ibland. Jag skulle vissla mjukt och avspänt och noterade att hunden inte alls lydde - han är uppenbarligen ganska van vid att jag visslar hårt och argt... Hm!
Roms sista runda var hans bästa. Då återgick jag till att BARA träna höger- och vänsterkommandona och banne mig se till att han inte hade några alternativ. Han köper den träningen så fint, men han glömmer bort sig och gissar ibland. Just nu är det frustrerande, eftersom jag insett att han faktiskt kan, men inte försöker tillräckligt. Irriterande!

Tack goa vänner för att ni kom och satte mig i arbete. Hoppas vi ses nästa helg:-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att vi kunde göra någon nytta och att det inte blev så mycket egen träning var inte uppdraget denna dag ;) Men nästa helg.........då du...... då är det er tur att grilla oss, hi,hi Mission accomplish / Skräddars

Anonym sa...

Smarrig korv "by the way". Satte i oss minst halva + ett par tre pilsner till Mmmmmmmmmm / Heléne och Claes samt en korvgalen granne (som förövrigt även mumsade gott på fiolen)

Anonym sa...

Vilka härliga och goa träningkamrater .Helt otroligt vad lite stöd och peppning av de man litar på kan göra.
Tack för ditt stöd.Nu börjar mitt självförtroende att komma tillbaka.
Ewa o Tea

Mackan sa...

Tack för igår!
Jag fortsatte fila en kortis i Bråfors innan dagen var till ända (Rosso hade ju vilat några timmar i bilen) och fick till ett par tillfällen med sänkt svans och stil, distinkta steg och fokus framåt. Idag på kursen visade han också den stilen och fokuset ett par gånger mellan gråzonlallalandet. :)

Korven har idag huserat i en mustig gryta. :)

Hoppas vi ses snart igen.

gail sa...

men oj då ewa, det är kris när man tappar lusten att träna hund. vad bra att vi har heléna i klubben som kan ta tag i kragen och ruska om er lite grann