måndag, mars 16, 2009

en helg att glömma...

eller; vilken skithelg....
eller; hur kör hon hund egentligen?...
eller; hur obegåvad får en hund vara?...
eller; vad sade coachen egentligen?....
eller; hunden som fyllde fyra år och firade med att bli diskad...

Eller ska vi kanske bara konstatera att man behöver träna innan man tävlar? Nej, det gick verkligen inte bra för oss i helgen. Zeke är ju inte känd för sin dåliga djurhantering men den här gången lyckades jag få honom diskad i båda starterna. På lördagen var det väldigt, väldigt svårt. Fem hundar över sextio poäng säger en del. Hälften bröt eller blev diskade. Zeke gjorde som de flesta andra; hängde på de flyende djuren hemåt i hämtet. Han tog styrning men orkade inte dra ner på tempot. Efter framdrivningsgrinden gled fåren isär och Zeke gick ut till höger för att trycka ihop dem, yttersta tackan ändrar riktning in mot de andra men ser Zekes vindsnabba rörelse i sidled (på filmen ser man att han släppte den tackan och var på väg att bromsa de andra) vilket får henne att tvärnita och ställa upp mot hunden. Tack, sade domaren och jag gick dit och hjälpte honom få loss henne.

På söndagen var fåren mycket lugnare men jag såg att utgången förmodligen skulle ställa till problem för Den Dragkänslige Mannen och det gjorde den också. Han kom i alla fall upp bakom och kom med djuren - för fort men mer kontrollerat. Lade sig ett par gånger men hade panikbråttom ikapp. Strax efter framdrivningsgrinden händer exakt samma sak som på lördagen - han trycker isär fåren lite, går ut för att plocka ihop dem och en tacka ställer upp mot hunden :o) Intressant! Var f-n kom det där ifrån? Hur kan han vara så obegåvad att han hamnar där igen? Hur kan matten köra hund så illa att han tillåts hamna där igen? Sååå snopet!

Nåja, jag fick inte stämma av det jag verkligen ville se, men nu vet jag i alla fall vad vi ska träna på när det blir bart...

Om man bortser från en resultatmässig flopp och att det var lerigt och kallt och blött, så hade vi jättetrevligt. Heléne och Lexa var med och coachade (jag tror det bästa för alla parter vore att vi bytte roller, hon kör hund och jag coachar...) och vi bodde på ett jättebra vandrarhem i Falköping. Wokrestaurangen hade kalasgod mat och vi drack vin och pladdrade hund genom hela melodifestivalen (med något enstaka avbrott för att kommentera låtarna). Både arrangörer och medtävlare bidrog till en glad stämning och vi fick dessutom se några riktigt fina rundor. Framförallt på söndagen men det fanns några få som även bemästrade lördagen. Hatten av för dem!

Idag har fårklipparen varit här. Om man har lite trångt i boxarna är det absolut enklaste sättet att få mer plats att klippa fåren. Små som kaniner blir de ;-) Helgen hade satt spår i Zeke. När vi skulle byta grupp var han het och på och stirrig, inte alls sig lik. Intressant!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att hundar aldrig slutar att förvåna. Trots uteblivna resultat var helgen mig till fylles. Lärde mig massor, hittade nya bekantskaper, fick många av mina funderingar ventilerade och besvarade, åt gott, fick ny inspiration och blev hyper motiverad. Dessutom hade jag super trevligt sällskap. Att sedan min coach teknik inte var den bästa beklagar jag. Kanske passar jag bättre som caddy? ;-) Heléne

Anonym sa...

Låter ju som om ni förutom själva tävlandet hade en för.... trevlig helg ;-) Åsså var det ju nån kul typ som myntade uttrycket "det är av misstagen man lär sig" .......... men ingen sa väl hur många gånger??
Ha en fin vecka,
Kitty

Anonym sa...

Tack för en trevlig helg, resultaten kommer och går, så är det ju tyvärr. Nästa gång får ni peppa någon. Varken hund eller förare är obegåvade i ert lag, så keep up the good work. Från det lite övertända röda laget.

Anonym sa...

Shit happens.. Bara att vässa klorna & på't igen!

Hälsningar
Linda & Lad

Anonym sa...

Det är nog bra när sådant där kommer i början. Se´n går det bara bättre och bättre. Du lärde dig en del och ni hade trevligt, det var väl egentligen en kanonhelg.

Anonym sa...

Jag glömde förstås att presentera mig./Mona

kurt sa...

Du ser ju att ha hittat dina små bokstäver. Jag ska väl kanske oxå skriva vad som hände. F-n vad skitigt det måste ha varit syns på bil hundar och Bosse´s byxor...

Anonym sa...

Men Zeke då! Den killen han kan han.Att du skulle diskas trodde jag inte. Ska ta ett snack med dig vid nästa träningstillfälle.
Frågan är hur det var med de tvåbenta du hade med dig.Min matte försökte få info men inte då. Telefonen var helt tyst.
Tea (som fortfarande tycker att du är killen nr 1)

Anonym sa...

På't igen bara - nu kan det bara bli bättre! Hade ju varit värre om ni varit ensamma om å bli diskade...Hörde att det var grymt svåra förhållanden :)

Anonym sa...

Ja det var en rolig men mycket speciell tävling, jag har aldrig sett så många diskas/bryta. Nästa gång går det superbra!