söndag, juli 25, 2010

Åtvidaberg

I fredags packade jag in mig, Zeke och Rom och åkte till Anita. Jag hade helt enkelt bjudit dit oss eftersom jag gärna ville träffa dem och dessutom passerade jag ju dem på min resa mot Åtvidaberg. Istället för att gå upp okristligt tidigt på lördag morgon så mellanlandade vi. God mat, jättenyttig träning och en hel del prat blev det förstås.
Anitas nya får var inte att leka med ;-) Det var nog första gången jag såg att Rom inte riktigt klarade att läsa fåren. Han har kunnat vara fundersam i början men brukar alltid hitta en bra växel och anpassa sig, men de här förstod han sig inte alls på. Fåren gick snällt undan men hade hela tiden en flyktplan bakåt, märkligt. Det blev riktigt nyttig träning! Zeke gick också en runda och då läste fåren av att hunden hade mer rutin och då fanns deras flyktplaner inte alls aktiverade...

Tidigt lördag morgon åkte vi vidare mot våra första NN-2 tävlingar. Den ursprungliga Planen var egentligen att köra Zeke på NN-1 och skaffa oss rutin (och kanske rankingpoäng till NN1-cupen...) men det arrangeras så otroligt få nöttävlingar på våra breddgrader så jag tänkte att det kommer att växa mossa på oss innan vi fått någon rutin. Mot NN-2 med andra ord :o) På lördagen hade vi oflyt. Vi fick med en helt hopplös kviga som förstörde vår runda fullständigt. Ekipaget efter oss tappade flocken och då byttes de ut eftersom de var så krångliga. Men vi träffade alla grindar och höll oss kvar på banan. Tiden tog slut efter delningen och poängen var blygsamma men ändå. Vi fixade det.
Idag var gruppen mycket bättre. En kviga som var "på tå" och som försökte ta sig därifrån men henne klarade vi att hantera. Zeke var mycket mer på när han verkligen fick jobba och i det stora hela var rundan bra, även om det kändes som jag drog i handbromsen mest hela tiden och en del missar hade vi förstås. Jag styr lite på fel djur och upptäcker det försent och "på-tå-kvigan" kostade oss några poäng vid delning och fålla in men vi slutade på 108 poäng och en åttonde plats. :-) Vid delningen hade jag ett knöligt läge eftersom mina märkta djur höll sig i mitten, men i varsin halva, så jag fick flytta runt och pilla lite innan jag fick ett bra läge. Hundens del av delningarna har varit klockrena :-)

Kvigorna var fantastiska! Helt jämna grupper (nåja, förutom vår lördagsgrupp) och varenda hund fick bekänna färg vid upptaget eftersom kvigorna stod som fastvuxna vid salt- och mineralbaljorna. Jättefin miljö och trevligt folk. Det där med nöttävlingar måste vi nog på igen (sorry Heléne...) Nu är det emellertid fårtävlingar på programmet närmaste tiden så vi fortsätter väl nöta upptag och drivningar i skritt med Zekeman. Men först; ett par dagar i Stockholm och Mariehamn. Skönt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är jätteduktiga, både du och dina hundar. Det ser ut som om ni kommer att gå långt, det är verkligen roligt. Jag önskar er lycka till i fortsättningen med både nöt- och fårvallning./Mona

Mackan sa...

Häftigt Ewa!! Nu är ni där och har visat att ni kan!! GRATTIS!! Ha det gott på semestern.

Anonym sa...

GRATTIS till den fina placeringen !! Kram till dej och Zeke.
(Du måste förstås även krama på Rom)
Det var roligt att ha er här.
Anita

Anonym sa...

Puss på Zeke-Zek / Skräddars