tisdag, juli 13, 2010

märkligt

Jag har uppgraderat mitt mobila bredband och häromdagen installerade jag äntligen det nya modemet. Döm om min förvåning när det inte fungerade. Programvaran hoppade igång snällt och det stod "ansluten till Telia" men jag kom inte ut på internet. Skumt!
Försökte ringa Telia kundtjänst men gick bet på att jag inte hade tillgång till telefonnumret (hur ofta ringer man till ett mobilt bredband?!), så jag gick ner till Teliabutiken och fick hjälp.
- Då är det nog fel på modemet, du får ett nytt, sade den hjälpsamme mannen. Tackade för mig, åkte hem, satte i modemet och upptäckte att det var samma fel.
Lite pinsamt, men det var faktiskt försäljaren som sade att jag skulle få ett nytt modem. Telia, om ni läser min blogg; det modemet som kommer tillbaka från mig är det nog inget fel på ;-)

Felsökning. Vad kan det vara för fel? Testade till slut att stänga av routern som står inne på kontoret och Vips! så fungerade det. Slutsats: jag kan inte ansluta mobilt om jag ansluten till ett trådlöst nätverk? Varför är det så? Någon som har några tips? Med gamla modemet och programvaran var det inga problem...

I-landsproblem :-)

Ett annat i-landsproblem kan väl vara att det inte blir många hundträningsknop gjorda i den här flocken just nu. Vi skonar får och hundar och låter dem vara. Igår hade vi i alla fall kurs; täta fårbyten, extra vatten till får och hundar,badbalja till Bud och delningsträning andra rundan, där fåren är i stor flock och helst ska stå någorlunda stilla. Det fungerade bra. Den som hade det jobbigast var förstås Bud men det går bra om han får svalka sig mellan rundorna och i delningsträningen fick han vila flera ekipage (vila och vila? sitta still i alla fall). Eleverna skötte sig fint. Vi har avslutning på kursen nästa gång så jag ska försöka hitta på någon kul uppgift till dem.

2 kommentarer:

/barbro sa...

Låter mysko. Fast istället för att stänga av routern skulle du kunna testa att koppla ner det trådlösa på datorn. Om det är signalen som stör borde det funka lika bra, men något enklare. Använder du båda? Annars om du alltid kör mobilt kan du ju stänga av det trådlösa eller ställa in att det inte startar automatiskt.

Ewa sa...

tack för tipset, ska kolla om det funkar. Jag använder båda och ed gamla programvaran/modemet var det inget bekymmer - datorn var lite mer begåvad då...