lördag, september 04, 2010

en dag att minnas

Ibland är livet fullt av glädjeämnen. Idag slölyssnade jag på radion under tiden som jag väntade på resultat från SM i fårvallning. Plötsligt hörde jag Bosse Bildoktorn svara på en lyssnarfråga som gällde en lampa (check engine) som lyste i den drabbades bil. Verkstaden hade lyckats få ordning på lampan så att bilen klarade besiktningen men nu lyste lampan igen trots diverse åtgärder. Vad skulle hon göra? Svar: - Strunta i lampan! varpå kvinnan svarar -Men det är så irriterande att se den. Bosse Bildoktor: -Sätt för en bit eltejp!

När jag kom hem från dagens träning packade jag ur ryggsäcken. Bullpåsen med ett par bullar i, mellanlandade på diskbänken där jag glömde den för en stund. Efter att ha ätit ett gäng crostiner med pepparrotsfärskost blev jag törstig och gick ut i Hussens förråd och hämtade några öl. När jag kom in stod Scott Drever och tittade mycket skeptiskt mot sin biabädd. Vad låg där, om inte bullpåsen (fortfarande inte öppnad - det hade han väl inte hunnit). Om Scott med sin förvånade min försökte lura i oss att någon annan hade lagt dit bullpåsen så är det ingen som tror honom. Hussen har nämligen åkt till Östersund för årets första älgjakt. (Det är i sig inget glädjeämne men han tycker ju att det är roligt så...)

Träningen ja. Vi drog till Skräddars och där började dagens övningar med att vi tittade på filmerna från Vallsta. Där fanns det ett och annat intressant att studera... Utifrån de slutsatser som drogs gick vi ut och tränade på Zekes nya läxor. Trång, trång bana som ställde krav på rena flanker. Nåja, ni förstår nog hur det såg ut ;-) men med lite trix så fick vi till det riktigt bra - så länge det gick i slow-motion så att matte hann med att styra. Alltså byggdes banan ut så att det blev en del längre sträckor där det gällde att hålla igång fåren också, men med ett helt gäng trickiga passager. Det gick faktiskt skapligt. En ny brist uppenbarade sig, så det får bli nästa fokusområde.
Lexa körde samma övningar som Zeke, men visade att riktiga flanker underlättar styrningen :o)
Rom fick också gå samma banor. Jag testade att köra trånga banan på visselsignaler men det blev för svårt - jag hade inte en chans att hinna se att hunden tog rätt signal, jag behövde titta på fåren. Spottade ut visselpipan och körde sedan den längre banan med Rom och bortsett från lite tveksamheter på första "benet" så tuffade han på riktigt bra trots att det var mycket längre fråndrivningar än vad han brukar göra.

Lexa jobbar på
Rom, trött... Det är jobbigt att vara på träning

Älgjakt ja. Vad nu det ska vara bra för, det är ju bara att gå ut på altanen om man vill se dem... Jag måste köpa en kamera med bättre zoom.


Både får och kalvar gottar sig åt sitt nya bete.

Jag gottar mig åt att Gunnel och Snucke Raring är i SM-final. Oj, så bra de är! Både Tommie och Peter har också tagit sig till final - det var verkligen riktigt roligt att läsa resultatet. Lycka till i morgon!
Här hålls det kurs i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, hade du kameran med. Måste varit en krävande träning eftersom jag missade den. Tur att hunden var någorlunda nukammad ;-)
BRA JOBBAT idag!