söndag, december 09, 2007

andra advent

Två ljuspunkter idag när det var andra advent. Det får mig förstås att undra vad jag ska hitta på nästa helg när det är tredje... och om fjorton dagar när det är fjärde advent... ;-)
Zeke, Lexa, Rex och Tea tränade idag. Tyra fick köra ett kort pass och jag dammade av Bud lite på slutet. Minsann var det inte ett gäng riktigt duktiga hundar och förare som tränade idag?
Lexa hon bara växer. Nu tål hon till och med att Heléne pyssjar på henne i flankeringarna. Det hade inte slutat bra för en månad sedan ;-) Hon blir fortfarande lite tight bakom men resten går riktigt bra nu.
Rex gick också riktigt bra. Gammelgubben :-) Om ni någon gång känner att ni kört fast med hunden, tänk på Rex som någonstans mellan åtta och nio års ålder plötsligt hittade djurkänslan. Det är så häftigt! Han går riktigt bra nu.
Tea går också framåt. Vilket gäng va?! Hon tycker förstås att det är jobbigt att Ewa går in och ställer krav på saker som hon tidigare fått sköta efter eget huvud och ibland ställer hon inte riktigt upp på Ewas krav men så lossnar det och då ser man hur hon tänker och verkligen anstränger sig. Hon har en härligt attityd, den hunden. De kommer att bli livsfarliga nästa år!
Zeke då? Oj, vad bra han gick första rundan. Andra rundan jobbade vi med de där jobbiga flankeringarna och fick några tips av Heléne efteråt. Det är bra att få lite hjälp och peppning, annars skulle jag säkert strunta i att träna de där riktiga flankerna och fortsätta med drivningar som är så mycket roligare för de går så mycket bättre ;-)
När vi tränat klart dammade jag av Bud och döm om min förvåning; han uppförde sig riktigt bra och han gick riktigt fint. Han stannade till och med :o) Han var förstås het och han har en attityd som skrämmer skiten ur fåren även när han går lugnt men rackarns vad han kan vara läcker när han vill... Han ömmade lite när han gick från bilen. Det har frusit på nu så det är hårt underlag och ingen snö - hans mardrömsunderlag.

När jag åkte från träningen handlade jag ett par belysningar med 70% rabatt och köpte en julklapp till Hussen - han som inte skulle få någon... Sedan gick jag på världens minsta julmarknad och fikade hos en kompis. Trevlig andra advent!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Zeke gjorde en riktigt fin första vända MEN jag tyckte han gjorde ännu fina saker den andra. Med tanke på att ni tränade på, dom för er svårare sakerna andra vändan sågs flera fina tänk
och rätta rörelser. Bra jobbat!!
Och Bud, min egna lilla favorit är väl för goo. Sååå duktigt han var.
Heléne

Anonym sa...

Håller också med om att du och Zeke gjorde två bra vändor.Sedan Bud som jag alltid tyckt varit en så härlig hund, visade den sidan jag minns från träningarna förut.Vilken tur jag har som får chansen att träna med sådant trevligt gäng. Ewa J

Ewa sa...

titta Ewa J; du kan ju ;-)
Kul att Buds fanclub ger honom lite credit ibland. Jag lyckas ibland helt förtränga att han faktiskt än så länge är den av mina hundar som har högsta meriterna... Tro det eller ej ;-)
Det är så rackarns jobbigt att köra turbomotorn med handbroms hela tiden...