lördag, december 08, 2007

träning

Äntligen dags för lite träning igen. Mamma Majsan och Mackan var här och alla tre hundarna gick riktigt bra. Rex tränade på samma övning som Zeke; långa fråndrivningar utan att vända djur och Skippo tränade attityd. Skippedippen gick verkligen bra även när Mackan tränade flanker och "håll-dig-i-kragen-gosse!-övningar" i början men när de kört lite attidydövningar och gick och drev så skötte sig Skippo kalasbra. Plötsligt kommunicerade han med fåren och läste av dem istället för att förhoppningsvis göra som matte sade, det var så kul att se. Jag filmade dem med mobilen (riktigt usel kvalitet men ändå) och skickade filmen till Mackan så att hon vet vad hon ska kräva fortsättningsvis. Så ska det se ut! tänk vad roligt det är när det lossnar så där...
Zeke har gjort långa fråndrivningar utan att "tänka runt" idag. När han tycker att det börjar bli läskigt långt bort (och den gränsen har vi flyttat från femton till minst hundra meter nu) stannar han upp och tittar/lyssnar istället för att som tidigare vända fåren och fortsätta hemåt ;-) Däremot var det ett riktigt bakslag i höger/vänsterträsket idag. Jag visslade höger och han gick vänster - nästan varje gång... Nåja, det är bara att fortsätta jobba med dem. Det är lustigt hur snabbt man kan ändra deras tänk, förut när Zeke gick fel håll var det ofta för att han ville vända fåren, idag valde han ofta fel håll för att fortsätta fråndriva :o) Gissar att det är ett framsteg?! Eller ytterligare ett exempel på att han faktiskt inte riktigt lyssnar utan gissar...

Scott drever har fällt två rådjur idag! I alla fall har de skjutit två rådjur för honom idag och den världsberömda gps:en har fungerat bra. De var ett riktigt rövargäng som jagade och någon hade firat den lyckade jakten så hårt att jag fick köra hem honom...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för idag och tack för filmen! Wow, du lyckades ju få med precis så man ser hur bra det blev.
Jag har länkat till filmen i min blogg.
Jaså, fick du agera chaffis till tröttisen. hihihi
Jag har ätit julbord och fick - hör och häpna - P med mig hem. Han var trött. Förstår det, de hade ju galopperat på islänningarna och sedan druckit öl resten av eftermiddagen.
Ha det så trevligt i hagen i morgon. Hm..gissa om jag också skulle vilja valla!
Hälsar Mackan

Anonym sa...

ABBA, ja den kanalen råkade vi oxå ramla in på och sen satt vi å var urnostalgiska med stora leenden. Finns det överhuvudtaget nått som motsvarar dem idag??
Ha en fin andra advent,
Kitty