onsdag, december 05, 2007

vilken strid...

...det var att få igång gps:en. Ikväll har jag dock varit utkommenderad på hundpromenad med hundenheten (som är en Geofriend enligt vokabulären i de fem handböckerna) i fickan medan Hussen satt vid köksbordet med telefonen (som är en My Twig enligt samma papperstrave). Ibland ringde han för att kolla om kartbilden stämde, ibland ombads jag springa för han ville veta om hastighetsmätaren fungerade...

Plötsligt hörde jag grannen ropa "kom hit" och en hund som skällde till, kallade in Zeke som var någonstans i den riktningen, berömde honom för att han kom som en oljad blixt, noterade att grannens hund stannade och vände tillbaka till grannen. Det är alltså samma granne som fick hunden påkörd, vi har sett spår och förstått att de skaffat en ny men vi har inte sett den ännu. Fortsatte besvara Hussens frågor, tittar ner på Geofrienden och i pannlampsskenet ser jag blod runt mina fötter... Mycket blod... Tittar mig omkring och ser att det är blodstänk och prickar lite varstans men runt mina fötter är det fläckar. "Helvete!" Kallar in Zeke och kollar honom ("hann hundjäveln bita honom?" - märkligt att hunden plötsligt blev Hundjäveln utan att jag ens träffat den...) men hittar ingenting. När han sprungit iväg ser jag att det är ännu mera blod runt mig och jag kallar in igen. Jodå, till slut hittar jag skadan... "Mycket skrik för lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen". Han hade skurit sig i kanten av trampdynan som sitter en bit upp och varje gång han satte ner tassen så stänkte det omkring honom. Det såg ut som Stockholms blodbad i hundduschen mär vi kom hem men nu verkar det ha lugnat sig och han har ett prydligt litet bandage.

Vi firade gps-framgången med lite glögg (lättglögg med hjortronsmak, riktigt god), pepparkakor med ädelost och Bonde söker fru. Helt ok onsdag.
Nu blev det lite mycket text, dags att liva upp bloggen med ett par bilder. Jag ska göra en insats med hemsidan också, vet bara inte när...

Först; grabbarna och tigermattan (december 2005)

Scott hittade förstås en kudde direkt...



Sedan en bild från förra julen, jag och Zeke är trötta efter all julmat:

Förresten, ni har väl inte missat radions julkalendrar i år? Sveriges Radio ger Teskedsgumman :-) någon som har den trudelutten som ringsignal till telefonen? Vill ha! Radio Dalarna har plötsligt fått en ständig lyssnare kl 07:15 då det är Svenne Rubins julverkstad. Info om båda begivenheterna finns på http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/program/index.asp?ProgramID=3016

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses vad läbbigt med allt blod i mörkret!
Ha ha, ser hur du springer på kommando så leran stänker runt bena på dig.
Hm.. jag har lovat dotra shopping i Vås på lördag. Men man kan ju alltid åka till Borlänge istället...hm...
Får se lite närmare. Spika en dag ni så kommer jag om jag kan.
Jag grät faktiskt bara en SKVÄTT. Tänker inte gråta mer förrän vi varit till vet. på måndag.

Anonym sa...

Woooow, matten på bild!!! ;-)
Det där med allt blodet hade kunnat vara inledningen på nån blod drypande deckare. " I ljus skenet såg jag en blodig hand sticka fram ur en snödriva. Plöstligt hördes knarret från steg bakom mig och någon som skrek. Försent insåg jag att det var jag själv som skrek. Någonting ven till över huvudet och sen blev allt svart .........." ;-)
By the way, kom hussen fram till HUR fort du sprang ;-)
Idag har vi haft 10 grader varmt och inte en snöflinga i sikte, men regnigt och ruskigt ändå ;-(
Ha de nice,
Kitty