söndag, december 30, 2007

träning så här på slutet

Idag var vi till Ewa J och tränade. Ewa & Tea tränade på sin "vinterläxa" med tydlig skillnad i flanker, drivflanker och framåt. Inte så lätt som det kan låta men de jobbar bra. För att få lite praktisk tillämpning hade vi en specialövning på slutet som Tea hade svårt med. Hon skickades upp på sidan av får som var på väg mot sina kompisar längre bort. När hon kom i höjd med de springande fåren (så att de stannade) sade Ewa framåt vilket skulle betyda att Tea skulle komma in mellan djurgrupperna. Då såg man tydligt att hon gled i sidled men till slut lyckades hon. Bra jobbat tjejer! Kul med lite omväxling i övningarna!

Zeke hade läst på läxan om riktiga flankeringar. Nu sitter dem - även på bortaplan :-) I alla fall idag... Han har fattat mönstret nu med att ett stopp och ett "Du!" betyder att det kommer att krävas att han gör en riktig flankering. Idag gjorde han dem till och med åt fel håll, ur balans. Duktig kille! Andra rundan skulle vi dela och "hejsan hoppsan" vilken het hund jag fick. Jag fick läxa upp honom om hur man uppför sig och sedan var han med på mina planer. Ewas får är riktigt bra eftersom de inte kommer rusande efter och försöker springa ihop, som våra får gärna gör. Nu fick Lillehund se att han ska jobba på "sin" grupp hela tiden. Riktigt bra träning för honom.

Bud, Bud, Bud... :-) Lilla killen, vad han är läcker :-) Nu har jag hittat bromsen och kör honom som jag kör Zeke; på benen med många tempoväxlingar och jag ställer krav på att flankerna ska vara ok och då verkar jag slippa de flesta inrusningarna. Inte en enda sådan idag heller :o) Han trampar på som en liten grävling med sin stora kropp och sina korta ben och fåren flyr om de får chansen. Jag förstår dem ;-) Idag ömmade han i tassarna när vi kom hem. Det var fruset i backen idag så det var inte konstigt alls. Riktigt skoj att han uppförde sig i alla fall, trots att han fick ont.

Christine var med och körde både Vick och Fox. Vick började ok men fick sedan ett riktigt spel där han hetsade upp sig själv och varken hörde eller såg. Jag tyckte att avslutningen på deras pass var riktigt bra. Christine hittade lugn i övningarna och då lyssnar den store gynnaren... Fox ser cool och stabil ut. De är ett fint team, de två. Idag delade de och trixade och det såg lugnt och behagligt ut.

Det börjar bli dags att summera året och att sätta upp lite mål för nästa år. Jag tror att jag får återkomma i det ärendet men som det kändes idag var det väl själva den om inte det där förstapriset skulle kunna bli verklighet. Kanske vågar vi oss kanske ut på en IK-2 framåt hösten, vi får se. Bud ska fortsätta vara kurshund och förhoppningsvis kan jag fortsätta träna honom så här utan prestationskrav nästa år. Hoppas bara att han håller... Kanske är det dags för tillökning i flocken framåt våren, den som lever får se ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det funkade även på bortaplan! *tummen upp*
Men du, hade du inte planer på att hålla er i IK1 för att kunna tävla på - ja vad hette den nu, där man tävlar på större grupper och mer praktiskt... ?
/Mackan

Anonym sa...

Yyyl, var tvungen att skriva ett hemskt ord för att verifiera! Qkuk...osv
/M igen

Ewa sa...

jojomen, vi kommer att hålla till i IK-1 men vi kanske vågar oss på att prova NÅGON IK-2 framåt hösten... och det är en liten störande detalj med Fårfor cup; man måste kvala in... :-(

Anonym sa...

Tack för en trevlig träningsdag.Det är en fröjd att få vara med och se dina hundar jobba.Du står nog högt ikurs hos Tea (inte bara söta Zeke) när du ger henne bra uppgifter som hon får lösa. Ewa o Tea

Anonym sa...

Ett riktigt GOTT NYTT NÄSTA ÅR önskar dig Skatan och StinaPinaFina (som har ett h-e inatt)