tisdag, december 18, 2007

sorg

En del löften är svårare än andra att hålla. Idag höll jag mitt löfte till Tam att han aldrig skulle behöva bli en gammal, sjuk, hund som blev utmanad av de andra i flocken. Tam hade en jobbig natt när han skällde, morrade och gjorde utfall mot något som inte fanns och till slut fick han sova i övertäckt bur, då blev det lite lugnare. När jag låg och lyssnade på hans oro inatt bestämde jag mig för att det var dags. Så här skulle han inte behöva ha det.

På morgontimmarna och förmiddagen var han i stort sett som vanligt så vi tog en skogspromenad bara vi två, han fick flytta runt kalvarna lite och sedan kalasade han på ett tuggben tills det var dags att åka till veterinär Sören.
Satan vad tomt det är efter honom!

När jag smält det här lite kommer det att kännas bra, men just nu är det bara tomt. De andra hundarna ligger lugnt och snarkar - jag är så van att höra Tams trippande när han hela tiden bytte plats för att vara närmast...

Jag tror att jag så småningom kommer att vara glad att det är så här jag kommer att minnas honom. Inte som i sin krafts dagar men fortfarande en kraftfull och alert Tam.

Han fattas mig. Han fattas mig så in i helv-e.

12 kommentarer:

/barbro sa...

Usch, va jobbigt! Jag känner med dig. Det är ett svårt beslut.

Anonym sa...

tJag känner också med dig. EwaJ

Anonym sa...

Känner med dig av hela mitt hjärta!!! stor bamse kram från Mikaela & Mysak.

Anonym sa...

Beklagar sorgen, har nyss gått igenom det själv. Håller med dig dom saknas så in i h-vete!
Nina

Mona sa...

Usch vad sorgligt. Jag beundrar dig för ditt sätt att fatta beslut. Det är ju så det ska vara, det handlar om att ta sitt ansvar. Men det är tungt.

Anonym sa...

Känner med dig vet hur jobbigt det är att detta beslut.

Anonym sa...

Så sorgligt. Tomrummet efter Tam kommer inom sinom tid att fyllas av massor med fina minnen av honom. Tycker du tog ett starkt beslut.
Meril.

Anonym sa...

Anita!
Jag beklagar så inni men det var ett fint beslut Ewa!

Anonym sa...

Jösses Ewa det är ju bara några dagar sen nästan som du tröstade mig. Skickar stor tröste kram till dig. De fick säkert sällskap en bit på vägen, Culo och Tam.
Och att det finns nått fint där på andra sidan det är jag övertygad om sen jag såg Culan vifta på svansen långt efter att hjärtat stannade.......
Kitty å flåcken

Anonym sa...

KRAM
/Mackan

Anonym sa...

finns inget att säga egentligen, förutom bra gjort i en tuff situation. Många tankar från oss Helen

Anonym sa...

En tröstande KRAM ifrån mig.
/Ing-Marie