torsdag, juli 20, 2006

oj!

Matte Mallgroda är fullständigt exalterad över Lillehund så ni som inte gillar fullständigt hysteriska lovord över den egen hunden kan sluta läsa nu ;-)

Idag lät jag honom fösa hela flocken här hemma, alltså även tackan som vaktar sitt lamm med livet som insats och Stevie Wonder som springer runt mina fötter och hans mamma som blir orolig när hon blir ivägföst utan honom... Ingen helt lätt uppgift alltså. Att Tam dessutom fick för sig att hans hjälp var oumbärlig gjorde inte saken bättre (och bråkar jag på Tam så blir Zeke osäker och det här var ju svårt nog ändå...) Nåja, vad händer? Zeke fråndrev flocken 30-40 meter utan ett enda kommando från mig (förutom täta "duktig killen") och det gick sakta och lugnt, jag tror inte det var en enda tacka som travade men helt utan stopp och han drev rakt och metodiskt och var bara ut mot kanterna om det verkligen behövdes. Jisses vilken djurhantering den hunden har! :-) När han hämtat tillbaka fåren till mig delade vi av dem och då kom Tam och hjälpte till att försöka trycka ihop dem när Zeke höll hälften *hoppsan* men Lillehund vände sin flock och då tryckte han betydligt mer och höll igång dem eftersom de hela tiden letade luckor för att vända tillbaka till de andra.
Oj vad imponerad jag blev av honom idag! :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt! Jag förstår precis hur lycklig du blir!! Det är som att sväva på små rosa moln.
Jag får ofta den känslan med Ace också. Det är bara så svårt att inte då gå ut och göra något som är för svårt...
Britta