söndag, juli 23, 2006

åska, katter och som omväxling lite träning ;-)

Idag har jag haft tryckande huvudvärk hela dagen och jag vill inte höra något om att det skulle ha med gårdagskvällens rödvin att göra ;-) utan är helt övertygad om att det är åska i luften. Det är i alla fall äckligt kvavt och mycket varmt... I fredags kväll åskade det tydligen när vi var i Säter och tittade på cruising; jordfelsbrytaren hade löst ut så det var svart i hela huset och trådlösa telefonen var död. Igen!
Sigvard är fortfarande kvar men jag hoppas att han lämnar barndomshemmet snart. Nästa generation kattungar börjar sikta på att ta sig ur lådan och när de börjar komma omkring är det lika bra att Sigvard har flyttat. Den här gången är det tre småttingar (däribland Den Förfärligt Fula Katten) som ska flytta till Anita med familj.
Sigvards mamma har i alla fall fattat vinken och det är jag glad för: Idag kom hon till altandörren med en mus i munnen och lockade på Sigvard, mycket sympatiskt att förstå att kattungen ska äta råttor utomhus :-)

Å så har vi tränat lite i den tryckande värmen. Zeke gick ett fint pass igår och ett lite mindre fint pass idag. Idag var det en knepig konstellation får som mamma hade plockat ut och Rex hade slitigt hårt (utan att lyckas hundraprocentigt) för att hålla dem ifrån samlingsfållan så det blev lite väl svårt för Zeke, men han jobbade jäkligt bra och han är väldigt bestämd och vet att vallningsfåren inte ska tillåtas gå tillbaka. Bud gjorde ett pass igår kväll och ett sent nu ikväll. Det bekymrar mig att han blir så hårt flåsig. Inte som förra sommaren i samband med kollapserna men väldigt hårt flåsig och återhämtar sig långsamt... Jag hoppas att det är värmen som är jobbig för honom, efter kvällens pass anande jag att han ömmar i en baktass så det kan vara ömma tår också. Han fäller kopiöst nu. Man kunde tro att jag klippt får när man ser högarna med underull från Bud ;-) Men jag har börjat träna Bud lite mer tävlingslikt igen. Vi varvar med attitydövningar men han känns mycket lugnare nu och jag tycker att han tål mina korrigeringar mycket bättre. Det kan förstås också bidara till flåsigheten; att han är mer spänd...
Varför finns det inget enkelt facit om hundhälsa och hundträning?

Inga kommentarer: