lördag, februari 28, 2009

effektivt

Idag har det blivit en hel del uträttat på Lisselqvars farm. Jag började med att flytta träningsfåren till tackornas box, sedan åkte jag till Granngården på shoppingtur och under tiden hade Hussen och en baklastare mockat ur kalvboxen.
Vi hjälptes åt med det sista och sedan tog vi itu med ett lite större projekt. Vi mockade faktiskt ut hela bädden i tjurarnas lösdrift (med samma baklastare) trots att tjurarna var där inne. Zeke och jag höll dem på gången och Hussen åkte in och ut med lastmaskinen. Det gick hur fint som helst trots att de var nyfikna och lite förskräckta till en början. Sedan fick de nytt ensilage och nyhalmat så nu är det rena Hilton därinne.
Vi har haft problem med tjurarnas bädd - trots massor av ny halm har den snabbt blivit blöt och kletig och tjurarna har varit lortiga. Så vill vi inte ha det, hoppas det blir bättre nu när vi börjar om med ny bädd.
Sedan gjorde jag klart vinterhagen till tackorna och flyttade dit dem och träningsfåren fick flytta ut i sin rätta hage. Sådär; äntligen lite ordning.
En välbehövlig dusch för Zeke så att han fick dynglukten uppblandad med lavendeldoft och sedan högg vi in på Majsans semlor. Mums!

Majsan ska operera sin krångliga fot på torsdag, håll alla tummar för henne. Otroligt bra timing, hon hinner bli av med gipset innan lamningen börjar :-)

En annan operation gick bra. Den lilla hunden som varit så sjuk (nej, det är ingen av mina) är inte längre sjukast på Strömsholm och nu ser allt ut att gå åt rätt håll. Där håller vi också en massa tummar och jag är så glad för hennes familjs skull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en jä--el till att hinna med mycket på en och samma dag. Håller alla tummar jag har för både Majsan och hunden.
Vi ses i morr´n.
Heléne

Anonym sa...

Jag håller också alla tummar för Majsan och hunden.
Ewa o Tea