söndag, februari 08, 2009

trött

Heléne och Majsan trotsade snön som täckte vägarna idag och tog sig hit för att träna lite närarbete igen.

Jag hade kameran med och försökte ta några bilder. Att ta kort på Lexa inomhus är svårt; det fanns från början bara två lägen på henne: Ligga still eller pinna på så att det blev rörelseoskärpa i bilderna. Hon är lite otrygg i trånga lägen men som hon landade efter några pass.
Så här såg det ut från början. Läge 1 :

Läge 2: *fniss*

men det tog sig... Efter en stund såg det ut så här. Visserligen ligger hon här också men blicken är tryggare

och så såg det ut så här... Lexa fick ganska mycket delningsträning idag. Det gjorde henne gott - hoppas jag :-) Hon kommer in helt cool nu så det börjar bli dags att lägga ihop resten av pusslet...

Det var enklare att ta kort på Rex. Han blir tveksam eftersom han vet att han inte får stöka med fåren och rör sig mycket lugnt, ingen rörelseoskärpa där inte ;-)Bröderna Samuelsson gjorde bra ifrån sig idag. Lite omvända roller med Zeke som stod för den största överraskningen. Idag var både Heléne och jag nöjda med honom - han hade galen blick och massor av tempo men orkade ändå hålla ihop hjärnan. Riktigt fina flanker hade han hittat idag :-) och han gjorde dem klockrent även när han bytte håll i rörelse. Det var kul! Påminn mig om att han kan nästa gång han (och/eller jag) surar ihop.

Rom pinnade också på bra. Han fick vila lite från höger- och vänsterkommandona och och ha kul ett av passen idag. Han kommer in fint i luckor nu och snart kommer han att hålla djur utan problem - den övningen gillar han... idag lurade jag honom att passera balanspunkten flera gånger, men han vill gärna korrigera sig själv. Att fösa får bort från matte går också bra men en liten kross blev krångligt. Då vinglar han lite och tänker flank. Nåja, Rom byggdes inte på en dag.

Efter träningen var jag helt slut. Jag hade nog gett hundarna all energi jag hade för inte ens Majsans goda hembakta semla fick liv i mig igen. En liten middagslur senare var jag pigg igen. Det kostar på att ligga på topp :o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hon är inte lätt ta kort på. Men så var det inte fotomodell hon skulle bli heller, hi,hi.
Tack för alla bra tips och ärliga kommentarer. Klart att de inte alltid värmer ;-) men de är de som tar oss framåt och det är ändå mer värt. Själv ska du få något som jag hoppas värmer, och är ärligt.
HAR SÄLLAN SETT DIG OCH ZEKE JOBBA SÅ BRA IHOP.
VILKET TEAM!!!Fortsätt så.
Tack för bra träning!!
Heléne o Lexa, nöjda med söndagens träning.

Ewa sa...

Lexa kan minsann vara fotomodell också. Det är bara när det är trångt man behöver ställa om kameran till "snabb" ;-)
Tack! Ja, det värmde! :-)

Anonym sa...

Ser man på det är en till som blir helt slut. Vad roligt att det gick så bra med träningen. Synd att man missade den men jag tyckte det var onödigt att Helène skulle behöva åka omvägen i snöovädret.
Sist vi tränade var det jag som skippade efter andan men ack va roligt det var.
Ewa o Tea

Anonym sa...

Härligt med bilderna! Det är något speciellt med får.... :-)

// Strössel