fredag, februari 27, 2009

operationen lyckad

i alla fall lyckades "operation gå hem i tid från jobbet" idag. Det kan låta enkelt men det har varit planen hela veckan - först idag gick den i lås. Annars är det en annan operation och en mycket sjuk hund som upptagit mina tankar den här veckan. Kan bara hålla tummarna...

Idag kom Annelie och Cleo och tränade. Jättekul! Jag har inte sett dem på tre år, jag tror att Zeke var ett år när vi gick kurs tillsammans en vår i ett ridhus. Cleo har inte varit någon lätt hund men nu har Annelie verkligen hittat rätt träningsmodell. Det var jätteroligt att se er idag! Hoppas att de saker jag såg kan vara till någon hjälp i er fortsatta utveckling. För en fortsatt utveckling finns det stor potential för.

Eftersom Hussen ska ta sig an lösdriften i morgon är det färdigtränat i boxen nu. Därför passade jag på att köra igenom alla tre idag. Zeke kände jag inte igen alls. Jag vet inte vad det var med honom men han gick inte särskilt bra. Han tog sig på slutet men nej... Det kändes inte bra.
Bud (den dåren!) har aldrig varit någon kung i trånga utymmen och sin vana trogen gjorde han ett par fula inrus. Nu försökte jag köra honom väldigt svartvitt (det var bra eller är du trött på livet?!) och han gick riktigt fint efter en stund. Fint men spänt. Han undviker att gå framåt när han kommer nära, det är jobbigt och dessutom vet han att han inte får rusa... Då väljer han hellre en flank men idag såg jag till att genomdriva det jag hade sagt. Pust! Där får man upp kroppstemperaturen ;-)
Rom var också lite avvaktande idag. Lydig, framåt och koncentrerad - men lite avvaktande. När han skulle dela kom en liten fjällko farande från gången och tog isär grupperna :o) men Rom skötte sig i det stora hela bra. Jag kan bara inte bestämma mig för hur mycket press jag ska lägga på honom... Ska han lära sig höger och vänster nu, trots att det känns att han blir låg? Eller ska han få fortsätta hitta sin egen utveckling och jag lägger på det senare?

På söndag ska vi gå kurs för Peter. Hoppas få lite vägledning där...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äääälskar bara Bud! men, hur var det med Zeke???
Han som gått så bra på slutet. Bra med kurs på söndag nu när du har funderingar kring Roms träning. Kanske kan du få råd och bra bollplank då.
Heléne

Anonym sa...

Tack för att vi fick komma!! Det var jättenyttigt och verkligen bra tips vi fick :)Vi höll oss på vägen och sonen blev SM-mästare :D Vi återkommer gärna!!
Annelie och Cleo