söndag, augusti 16, 2009

helg med hund

Igår hade vi besök av Mackan http://www.blogtown.se/blog.php?id=mackan71 och Skippo som ville träna lite. Fokus var på att Skippo skulle gå lugnt utan att lägga sig hela tiden. Vi hittade en bra modell som han svarade jättebra på. Det var kul att se! Här är de på väg ut - fokus!

Skippo gick fintRom fick visa lite vad han lärt sig sedan sist han börjar hitta rätt i fösningarna och styr upp djuren själv så att de håller kursenApropå kurs förbereder jag vår resa. Det ska checkas in online och uppges kortnummer och närmast anhörig och jag vet inte vad. Men vi ska väl klara av det också ;-)

Apropå kurs så är det dags i morgon igen.

Idag har vi varit till kursdeltagarna Peter och Sarah och vallat in Peters finsullsbesättning. De var jättefina :-) Det var inga problem alls att få dem att väja för hund och visst försökte de springa undan i början med de var lugna och fina. Det gick till och med bra att dela av små grupper och de stod snällt kvar och väntade på vad hunden skulle hitta på härnäst. Enda trasslet blev när fem tackor bestämde sig för att de fått nog och tog sig igenom staketet. Det hade inte varit något problem alls om det inte vore för att grannen hade sina uthusdörrar öppna. Gissa var fåren gömde sig? och grannen hade vitmålat en väldigt massa bräder som låg på tork... :o) Det gick bra, vi fick ut fåren utan att peta ner en enda bräda :-)

Det var Zeke och hans C-bröder Rozz och Cap, samt Rex som gjorde jobbet. Men den som jobbade hårdast var nog Bud. Han var med eftersom jag trodde att fåren skulle vara tyngre och utmana hundarna mer men eftersom de gick undan så fint fick Bud titta på. Nu är inte han någon hund som tittar på lite slappt utan han vallar för fullt - det är bara benen som inte rör sig på honom. När vi åkte hem var han både flåsig och jättetrött... Perfekt träning för honom, han blir trött i huvudet och inget slitage på tassarna :-) Bud själv är helt säker på att allt var hans förtjänst idag...

Sist men inte minst; Grattis träningskamrat Ewa som fyllt år i helgen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha så går det när man fyller år,missar invallningen av fåren. Fast jag ska inte klaga för jag fick en överraskning istället.
Tack Ewa o Majsan för den fina presenten som jag fick av er goa träningskamrater.
Jag blev väldigt glad och rörd.
Ewa o Tea

Mackan sa...

Skitfina bilder! Tack än en gång för en mycket givande träning!

Haha, vilket kaos med nymålade bräder och allt dit fåren sprang. haha, kan tänka mig situationen.

Goa Budden, kanonbra att han tränar sig själv bredvid hagen. :)

Jag snor bilderna till min blogg. Rom är så himla fin med djuren.

En sak som sitter på min näthinna är när Zeke hämtade nötterna och du stod vänd mot mig och pratade:
Han stannade till, kollade av alla djuren, parerade lite sidled, lämnade avstånd, fortsatte styra, lugnt och fint. Sånt ger mig gåshud!! :) Och målbilder på näthinnan.

Har du ätit kräftor så du nästan spyr nu?

Mackan igen sa...

GRATTIS EWA också!! Förmodar att hon fyllt jämnt? 30 årskalas.

Anonym sa...

Klart vi vet att det finns snyggingar i norr ;-) Men norr e ju så låångt borta ........
En undring, för och nackdelar med å valla både får å nötter med samma hund?? (underförstått nötter e ju skitstora å kan mangla liten bc läääätt *L , sa matte som visserligen varit Blå Stjärna å hanterad både stora å små nötter men iiiiiiiiii de va ju längesen ju *L)

Ewa sa...

Härligt Mackan, tack för den beskrivningen av något som jag egentligen inte såg eftersom jag hade fullt sjå att hålla låda om något...

itty; för och nackdelar? hjälp! det har jag aldrig funderat på eftersom jag verkligen behöver hunden till både och, så jag har aldrig funderat på några sådana. En självklar nackdel är ju skaderisken men den beror så väldigt på hur hunden arbetar och hur smart den är. Bud skulle åka på smällar hela tiden, Zeke är väldigt sällan på fel ställe och tar inga onödiga risker.
Fördelen för hunden är väl att den får nya erfarenheter och måste anpassa sitt arbetssätt. Sedan liknar faktiskt nötvallning lite grann hur hunden behöver arbeta på riktigt stora flockar där den behöver upp på sidan av flocken och trycka - så jobbar de även på nöt. Jag vet inte om jag skulle valla nöt om jag inte behövde, skaderisken är ju större med en oerfaren hund också. Men dete är JÄVL-T skoj! och ganska imponerande...