söndag, augusti 02, 2009

lastat

Jag och Zeke tog hand om dagens lastning av sex stycken slaktfärdiga tjurar som skulle ut och åka. Hussen och transportören höll sig i bakgrunden och transportören konstaterade att "det var en ovanligt lugn vallhund, de brukar bli så heta när det ska lastas..." När Zekeman följde med upp i bilen och såg till att tjurarna blev parkerade i boxen längst in erbjöd sig transportören snabbt att ta med honom ;-)

Det är skönt när allt får gå lugnt och de får lite tid på sig att gå självmant. Att pressa och bråka underlättar inte tillvaron, precis.

Vi var ut en sväng igår och flyttade runt tjurarna lite och påminde dem om att man flyttar sig när portabla staketet Zeke kommer...

"å så aktar vi oss lite här..."
*det gäller att ha koll på både fram- och bakände"
"sådär, parkerade!"
:-)







4 kommentarer:

Anonym sa...

Duktig hund!!/ Heléne

Ewa sa...

the best!

Anonym sa...

Usch vad stora tjurarna ser ut. Jag skulle nog aldrig våga skicka in min hund till sådana bestar. Det måste nog vara modiga förare./Mona

Ewa sa...

Mona, jag skulle aldrig gå in till dem utan Zeke. Han är min livförsäkring, även om de normalt är snälla och lugna.
Tjurarna har ju ingen koll på hur stora de är och hur liten hunden är; de betraktar honom som ett elstaket och vet att han inte är något att vara rädd för; men man ska passa sig för honom. När de är vana med hund blir de lugna och trygga även i nya situationer, som till exempel en lastning.