lördag, maj 09, 2009

att de över huvud taget håller sig vakna?!

Jag har hittat en ny favorit. Via Strössel Strössel's anteckningar som redan var en favorit har jag hamnat hos en fat lady http://tjockisensjunger.blogspot.com/

Kul!

Igår avmaskade jag alla tackorna och det kördes ut gödning på betet. Idag har vi satt om staket (och det blev riktigt bra, fåren kommer att hoppa jämfota av glädje över att vi stängt in en hel dunge med sly) och öronmärkt de flesta lammen. Småttingarna får sina örhängen nästa gång, det ser så makabert ut när öronen hänger helt för att någon ond människa satt i alldeles för tunga metallörhängen. Får de bli lite äldre har de lite mer styrka i de små öronen.
Sedan fick tackor och lamm gå ut i den "nya" hagen. När jag tog in dem för kvällen kan jag meddela att lammen däckade och lade sig platt så fort de kom innanför dörren. Söta! :-) Det är inte lätt att ha korta ben när morsan och hennes kompisar får betesfnatt och springer som galna :-)

Ikväll fattade jag äntligen varför jag är så trött. Jag räknar ju får mest hela tiden...
Hur kan riktiga fårfarmare över huvud taget hålla ögonen öppna? Jag behöver ju bara räkna till 18 - eller 23 om träningsfåren är med - eller 41 om lammen är med, men det är å andra sidan nästan omöjligt eftersom de springer omkring hela tiden.

3 kommentarer:

Lena W sa...

Hej Ewa är det därför man säger att man ska räkna får om man inte kan sova HAha

Ja vist ser det lite makabert ut när dom blir märkta
Hur är det ska man anmäla till dig om man vill vara med i KMet
får jag starta i Vp-klass om jag inte har startat i IK1 ännu
Kram/Lena o Rambo

Ewa sa...

Anmälan till KM gör du till Catarina Gunnarsson, se info på vårt forum på Vallreg.
Ja, du får starta VP så länge du inte uppnått 50 p i IK-1.

lena w sa...

ok då vet jag tack för informationen