fredag, maj 01, 2009

vilken dag!

Inga nya lamm och dagen började med tvätt och städning, så den började väl inte fantastiskt. Men sedan...
Vi har haft kalasväder idag, drygt 20 grader och strålande sol hela dagen. Nu, klockan halv åtta, är det fortfarande nitton grader varmt. Helt ljuvligt. Jag och hundarna tog en långpromenad, årets första shortspromenad ;-) och var ute drygt en timme. Det var sååå skönt. Bud premiärbadade i ett lerigt dike så alla var nöjda.
Zeke fick jobba lite på eftermiddagen. Tackorna rymmer trots att de har ensilage. Färskt, grönt gräs är tydligen godare, så han har fått ta tillbaka dem till hagen och fick hjälpa till för att få in dem i ladugården för kvällen.
När vi var klara för kvällen tog jag ut Rom till träningstackorna en sväng och... den hunden gör mig glad.
Han fick börja med en utgång där jag stod mellan honom och fåren och direkt jag såg att han sneglade inåt lade jag honom. Direkt på Ligg-kommandot kom han på sig själv och vinklade ut, men jag lade ändå ner honom och pyssjade iväg honom igen. Riktigt fint blev det. Han börjar förstå vad det handlar om nu, tror jag.
Tackorna sprang som galna från hörn till hörn av hagen men nu höll sig Gulleplutt lugn, travade efter, stannade när jag sade till och var över huvud taget cool. Till slut hade vi i alla fall fått ner tackorna till den del av hagen där de är lugnast och Rom fick bra kontroll över dem. Sedan jobbade vi lite med höger och vänster och han fick pinna på ordentligt för att hinna runt - det klarar han fint nu. Det ska bli en spännande sommar i år. han har mycket att lära, den lille gossen.

Nu har jag dammat av största vinglaset och firar en ljuvlig dag. Hoppas den avslutas med några lamm så blir det ännu bättre.

Inga kommentarer: